• Znanost
  • Prije 41.000 godina, aurore su se mogle vidjeti blizu ekvatora
Znanost

Prije 41.000 godina, aurore su se mogle vidjeti blizu ekvatora

U današnje vrijeme, kada netko poželi vidjeti auroru uživo, mora putovati na mjesta u blizini sjevernom polu. Nekada davno, to nije bio slučaj. Sjajni ples nebeskih boja bio je vidljiv s mjesta na Zemlji koja mu danas više ne svjedoče.

Tijekom ovog geomagnetskog poremećaja, poznatog kao Laschampov događaj, magnetski sjever i jug planeta su oslabljeni, a magnetsko polje se nagnulo oko svoje osi i smanjilo na djelić svoje prijašnje snage. To je smanjilo magnetsko povlačenje koje inače usmjerava tok visokoenergetskih sunčevih čestica prema sjevernom i južnom polu, gdje one u interakciji s atmosferskim plinovima osvjetljavaju noćno nebo kao sjeverno i južno svjetlo.

Bilo je potrebno oko 1300 godina da se magnetsko polje vrati na svoju izvornu snagu i nagib, a za to vrijeme aurore su zalutale u ekvatorijalne zemljopisne širine gdje se obično nikad ne vide.

Laschampov događaj

Aurore nastaju kada solarni vjetar stupi u interakciju sa Zemljinim magnetskim poljem. Sunčev vjetar je struja sunčevih čestica. Zemljin magnetizam je najjači na polovima. Zbog toga su sunčeve čestice usmjerene prema polovima, a aurore su vidljive u zemljama na krajnjem sjeveru ili krajnjem jugu.

Magnetosfera, koja štiti planet od radioaktivnih čestica iz svemira, također štiti Zemljinu atmosferu od utjecaja sunčevog vjetra.

Na onoj strani Zemlje koja je okrenuta prema suncu (koja nosi teret solarnog vjetra), magnetosfera je komprimirana na otprilike 6 do 10 puta Zemljinog polumjera. Na Zemljinoj noćnoj strani, magnetosfera struji u svemir i može se protezati stotinama Zemljinih duljina, prema NASA-i. Ali prije otprilike 41.000 godina, snaga magnetosfere je pala “na gotovo 4% modernih vrijednosti” i nagnula se u stranu.

Znanstenici su otkrili da iako se magnetosfera smanjila na oko 3,8 puta Zemljinog radijusa tijekom Laschampovog događaja, nikada nije u potpunosti nestala. Tijekom tog razdoblja smanjene magnetske snage, polovi koji su prije bili smješteni na sjeveru i jugu pomaknuli su se prema ekvatorijalnim širinama – a aurore su ih slijedile.

Ugrožen život na Zemlji?

Zemljino magnetsko polje također štiti i život na Zemlji. Dakle, je li slabljenje magnetskog polja uzrokovalo štetu životu prije 41.000 godina?

Prethodne studije sugerirale su da je Lanschapsov događaj mogao utjecati na nastanjivost na pretpovijesnoj Zemlji gurnuvši planet u ekološku krizu, a novi modeli dali su naslutiti da je takav ishod “vrlo vjerojatan”. Ranije ove godine, drugi istraživači su otkrili da bi oslabljenu magnetosferu lako mogli prodrijeti solarni vjetrovi, što bi dovelo do oštećenog ozonskog omotača, klimatskih poremećaja i izumiranja – možda čak i pridonijelo nestanku neandertalaca u Europi, ranije je izvijestio Live Science.

Weisberger M., (20. prosinca, 2021.), “41,000 years ago, auroras blazed near the equator”, space.com