• Svemir
  • Postoje planeti nalik Zemlji koji putuju svemirom bez zvijezde

Postoje planeti nalik Zemlji koji putuju svemirom bez zvijezde

Lutajući planeti na Mliječnoj stazi.

Istraživači su pronašli nove dokaze za planete-skitnice koji slobodno lete u svemiru, umjesto da se vrte oko roditeljskih zvijezda poput Sunca. Posebno su pronašli četiri kandidata koji su prikladni za ovaj kriterij, čija je masa usporediva s masom stjenovitih planeta, sličnih Zemlji.

Pronaći tamne lutajuće planete na Mliječnoj stazi nevjerojatno je postignuće

Svemirski teleskop Kepler, lovac na udaljene egzoplanete, dovršio je svoju izazovnu misiju 2018. Međutim, astronomi i dalje nastavljaju analizirati podatke koje su prikupili. Zahvaljujući Kepleru otkriveno je više od 2000 udaljenih planeta, a mnogi kandidati identificirani uz njegovu pomoć čekaju potvrdu.

Nedavno je ovaj popis dopunjen s još četiri planeta lutalica u središnjoj regiji Mliječne staze.

Lutajući planeti izbačeni su iz matičnog sustava pod utjecajem gravitacije svojih masivnih susjeda i imaju manje-više slobodan let u međuzvijezdanom prostoru. Pretpostavlja se da se to jednom dogodilo i u Sunčevom sustavu, i zaista su takvi objekti izuzetno česti u našoj Galaksiji, iako se procjene njihovog broja razlikuju.

Posebno je teško otkriti mračni lutajući planet: za to je potrebno primijetiti trenutak njegovog slučajnog prolaska na pozadini udaljenijih zvijezda te popraviti gravitacijsko mikrolensiranje njihovog zračenja – iskrivljenje nastalo privlačenjem direktno nevidljivog objekta.

U potrazi za takvim signalima, međunarodni tim astronoma predvođen Iainom McDonaldom sa Sveučilišta u Manchesteru potražio je podatke iz misije Kepler K2 iz 2016. godine.

Kepler je promatrao zvijezde u području od 3,7 stupnjeva u izbočenju (središnja svijetla elipsoidna komponenta) Galaksije. Kao rezultat toga, otkriveno je 27 kratkih mikrolensirnih signala, kada nevidljivi objekt izobličava svjetlost pozadinskih zvijezda i galaksija, istodobno povećavajući njihovu svjetlinu.

Trajanje tih događaja variralo je od jednog sata do deset dana. Četiri najkraća signala odgovaraju objektima čija je veličina usporediva sa Zemljom. Istodobno, kratki signali nisu bili popraćeni dužim, što bi moglo potvrditi prisutnost nekih roditeljskih zvijezda u blizini.

S tim u vezi, znanstvenici su došli do zaključka da bi ovaj događaj mogao ukazivati ​​na prisutnost planeta koji slobodno lete u Galaksiji. Vjerojatno su takvi objekti izvorno nastali u protoplanetarnom oblaku prije nego što su izbačeni gravitacijskim povlačenjem težih planeta.

Studija također sugerira da je jedna od milijun zvijezda u Mliječnom putu izložena mikrolentiranju, no ipak samo nekoliko posto tih događaja uzrokuju planeti. Unatoč činjenici da teleskop Kepler nije bio dobar instrument za promatranje mikrolensiranja u gustom polju objekata u središtu Galaksije, istraživači su koristili novi softver za obradu fotometrijskih podataka, koji je omogućio otkrivanje i poznatih događaja mikrolensiranja i novih.

Za razliku od tijela koja se vrte oko zvijezda u pravilnoj orbiti, teško je moguće ponoviti takvo promatranje za planete koji lete slobodno, pa će oni zauvijek ostati u rangu “kandidata”. Nemoguće je razjasniti uvjete na njima. Najvjerojatnije su ti svjetovi ledene beživotne pustinje, iako se, prema nekim izvješćima, čak i skitnički planeti u vlastitom središtu mogu zagrijati na sasvim prihvatljive temperature.

Bergan, B. (2021, July 7). Scientists Discovered an Entire Group of Free-Floating Planets a Lot Like Earth. Interesting Engineering.
• McDonald, I., Kerins, E., Poleski, R., Penny, M. T., Specht, D., Mao, S., Fouqué, P., Zhu, W., & Zang, W. (2021, July 6). Kepler K2 Campaign 9 – I. Candidate short-duration events from the first space-based survey for planetary microlensing. OUP Academic.
• O’Neill, M. (2021, July 9). Mysterious Population of Rogue Planets Spotted Near the Center of Our Galaxy. SciTechDaily.
• Phys.org. (2021, July 6). Kepler telescope glimpses population of free-floating planets.
• Rabie, P. (2021, July 8). Rogue planets: NASA’s new target could redefine our understanding of life. Inverse.
 Starr, M. (n.d.). Kepler Seems to Have Detected a Bunch of Rogue Planets Drifting Through The Galaxy. ScienceAlert.