• Svemir
  • Ponavljajući signali iz naše galaksije zbunjuju znanstvenike

Ponavljajući signali iz naše galaksije zbunjuju znanstvenike

Znanstvenici su detektirali još dva radio praska koji dolaze iz magnetara (jake neutronske zvijezde) unutar naše galaksije.

Sada je i potvrđeno! Zagonetni radio signali iz Magnetara unutar Mliječne staze se ponavljaju.

Do prije nekoliko mjeseci, nikakvi slični galaktički signali nisu dopirali do nas. To se promijenilo u travnju ove godine kada je prvi konačno detektiran.

Nizozemski znanstvenici primijetili su još dva nova signala, identične konzistencije onima koji inače dolaze izvan Mliječne staze.

Interesantno je to što novi signali imaju različitu snagu. Jednostavnom logikom, to bi značilo da potiču iz minimalno dva različita procesa te da posjeduju drugačije značajke.

Kratka kronologija radio pojava

Kako sam spomenuo, sve do nedavno mislilo se da takvi signali dolaze isključivo izvan naše galaksije. Iako je bilo stručnjaka koji su to opovrgavali, nisu postojali dokazi koji bi poduprli njihove teze.

Prve anomalije uočene su 2007., ali točnije bi bilo reći da su ulovljene još 2001. Šest godina kasnije, znanstvenici su detektirali signal pregledavajući stare podatke.

Od tada smo zamijetili na desetine sličnih energetskih prasaka koji dolaze iz različitih mjesta u svemiru. Snaga ovih anomalija je zanimljiva. Iako traju nekoliko milisekunda, sjajnije su od cijele galaksije.

Zašto su ovi signali tako važni?

Nizozemski znanstvenici uhvatili su dupli signal koji uključuje dva paralelna prasaka u svibnju. Izvor: Nature Astronomy

Jednostavno rečeno, svako novo otkriće u svemiru, jedinstveno je i važno za znanost. Magnetari i radio prasci, nažalost, ostali su relativno opskurni čak i 13 godina nakon ovih pojava, a nije ih nimalo lako analizirati na adekvatan način.

Sve dok nisu uhvatili prvi signal iz Mliječne staze, znanstvenici nisu mogli ni locirati otkud dolaze. Mogli su samo otprilike procijeniti galaktičku regiju. To se promijenilo kad je otkriven novi magnetar – SGR 1935 + 2154.

On se nalazi 30 000 svjetlosnih godina od Zemlje. Trenutno  znamo da proizvodi snažne radio praske za pojmove naše galaksije. Moguće je da postoje još mnogi poput njega, ali ih trenutno nismo primijetili. Što se tiče radio pulseva, njih nazivamo FRB 200428.

Ovi su signali pod konstantnim nadzorom još od travnja. Nizozemski znanstvenici detektirali su dva nova koja su došla u intervalu od 1,4 sekunde. Međusobna razlika u sjaju smanjivala se dan za danom. Drugim riječima, ono što smo ulovili u travnju bio je najjači radio puls iz naše galaksije.

Sve u svemu, ostaje mnogo pitanja, a premalo odgovora što se tiče magnetara i radio prasaka. Što je točno uzrok ovih anomalija? Kakvi ih procesi stvaraju? Zašto postoji tolika varijacija u snazi signala?