Astronomija

Pogled u nastanak divovskih planeta

Otkrivajući nove dimenzije formiranja planeta, dojmljiva slika iz Europskog južnog opservatorija (ESO) sugerira da bi divovski planeti, slični Jupiteru, mogli nastati iz prašinastih grudica blizu mladih zvijezda.

VLT (Very Large Telescope) i ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) snimili su velike prašinaste agregate oko mlade zvijezde, V960 Mon. Ove grudice imaju potencijal da formiraju ogromne planete, nudeći neviđen pogled na proces formiranja planeta.

Uvid u “Rođenje” Divovskih Planeta

Alice Zurlo, istraživačica na Universidad Diego Portales, u Čileu, označava ovo otkriće kao prvu detekciju takvih grudica oko mlade zvijezde, koje bi kasnije mogle stvoriti divovske planete. Istraživanje objavljeno je u Astrophysical Journal Letters.

Istraživači su se oslonili na instrument Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch (SPHERE) na VLT-u kako bi analizirali složeno spiralni materijal oko V960 Mon. Ova zvijezda, smještena više od 5000 svjetlosnih godina daleko u sazviježđu Jednoroga, zaintrigirala je astronome zbog naglog povečanja u svjetlosti 2014. godine.

Dublji Uvid u Strukturu Zvijezde

Da bi stekli dublje razumijevanje, astronomi su koristili arhivirane opservacije ALMA-e, otkrivajući fragmentaciju spiralnih ruku i formiranje grudica s masama poput onih planetarnih. VLT promatra površinu prašinastog materijala oko zvijezde, dok ALMA ulazi dublje u njegovu strukturu.

Astronomi hipotetiziraju da divovski planeti nastaju putem ‘jezgrene akrecije’, gdje čestice prašine koalesciraju, ili ‘gravitacijske nestabilnosti’, gdje se veliki fragmenti skupljaju i urušavaju. Do sada su dokazi o ovom drugom scenariju bili teško dostupni. Philipp Weber, istraživač na Sveučilištu u Santiagu, ističe ovo otkriće kao prvu opservaciju gravitacijske nestabilnosti na planetarnim razmjerima.