• Znanost
  • Sintetička plastična vlakna pronađena na kopnu, moru i u zraku na Antarktici
Znanost

Sintetička plastična vlakna pronađena na kopnu, moru i u zraku na Antarktici

Antarktika. Izvor: Depositphotos.com.

Znanstvenici su otkrili zabrinjavajuću količinu kontaminacije sintetičkim plastičnim vlaknima na Antarktici.

Antarktika puna plastike

Nova studija, primarno usredotočena na proučavanje leda na Antarktici, otkrila je da su sintetička plastična vlakna prisutna u uzorcima iz zraka, oceanske vode i ledenih sedimenata u Weddellovom moru. Znanstvenici sa Sveučilišta Oxford udružili su se s neprofitnim istraživačkim institutom pod nazivom Nekton tijekom ekspedicije za otkrivanje Endurancea, izgubljenog broda Sir Ernesta Shackletona. Kako otkriva istraživački rad, u svim su uzorcima pronađeni poliesterska vlakna, uglavnom iz tekstila.

Znanstvenici napominju da je većina identificiranih mikroplastičnih vlakana na Antarktici pronađena u uzorcima zraka kojeg udišu antarktičke životinje i morske ptice. Podaci pokazuju prilično zabrinjavajuće stanje. Znanstvenici su izvršili analizu modela kako bi saznali više o tome na koji način plastika cirkulira okolišem. Prvo su istražili zračne putove i kako se plastična vlakna mogu transportirati. Otkrili su da je najveća količina plastičnih vlakana povezana s vjetrom koji dolazi iz južnih regija Južne Amerike.

Svjetska ‘plastična poplava’ ozbiljno je zahvatila Arktik – Visoke koncentracije mikroplastike nalaze se u vodi, na morskom dnu, plažama, rijekama, ledu pa čak i snijegu.

Struja plastike prema Antarktici

Analiza otkriva nove spoznaje o antarktičkoj cirkumpolarnoj struji i povezanoj polarnoj fronti. Istraživači kažu da one ne djeluju kao neprobojna barijera kako se ranije mislilo. Ova “prirodna barikada” inače bi spriječila mikroplastiku da uđe u područje Antarktika. Nadalje, znanstvenici su otkrili da je koncentracija mikroplastike mnogo veća u morskom ledu nego u drugim vrstama uzoraka. Istraživanja pokazuju da se mikroplastika svake godine zarobi tijekom stvaranja morskog ledenog pokrova.

Također, oceanske struje i vjetrovi primarni su prijenosnici onečišćenja plastikom. Oni omogućuju vlaknima da putuju cijelim svijetom, pa čak i do najudaljenijih dijelova našeg planeta. Prema znanstvenicima, otkrića bi trebala hitno potaknuti globalno koordinirani sporazum za sprječavanje ulaska mikroplastike u okoliš, posebice u oceane.

Znanstvenici dokazali prisutnost mikroplastike u ljudskoj krvi – nova studija identificirala mikroplastiku u uzorcima krvi kod 80% zdravih osoba.