Perseverance stigao do korita drevnih rijeka na Marsu

22 ožujka 2023. (Sol 741), rover Perseverance NASA-e na Marsu snimio je fotografiju terena ispred sebe pomoću ugrađene kamere A za izbjegavanje opasnosti s prednje lijeve strane. Autori: NASA/JPL-Caltech.

Perseverance, NASA-in robotski rover na Marsu, kreće u istraživanje zapadnog dijela kratera Jezero, otkrivajući potencijalne ostatke drevnih riječnih sustava. Krenuvši na višetjedno putovanje od dva kilometra u veljači, rover je stigao do zanimljive destinacije nazvane “Tenby”.

Zapanjujući pogledi i helikopterski pratitelj

Tijekom svoje ekspedicije, Perseverance je zabilježio očaravajuće poglede na slojeve sedimentnih stijena u tom području. Pratilo ga je i njegovo zračno vozilo, helikopter Ingenuity, koji je izveo nekoliko letova kako bi izvidio teren ispred sebe, kako je opisano u blogu misije.

Dolazak u Tenby: Istraživanje zakrivljenih jedinica

Rover je 13. ožujka stigao u Tenby. Na ovoj će lokaciji istraživači proučavati formacije nazvane “zakrivljene jedinice”, koje se na orbitalnim fotografijama prikazuju kao zakrivljene linije na vrhu ventilatora. Ti slojevi mogli bi predstavljati drevne riječne korita koja su se nekada cik-cak kretala preko površine delte, prenoseći pijesak, šljunak i velike stijene iz područja izvan kratera Jezero. Istražujući i uzorkujući ove zakrivljene slojeve, znanstvenici žele razotkriti povijest sedimentnih stijena kratera i steći uvid u geologiju susjednog sliva.

Otključavanje tajni kratera Jezero i šire

Lydia Kivrak, suradnica Sveučilišta na Floridi na praćenju Perseverancea, objasnila je da tim želi proučavati i uzorkovati ove zakrivljene slojeve kako bi razumjeli povijest sedimentnih stijena u krateru i geologiju okolnog sliva. Otkrića rovera u Tenbyju mogla bi pružiti neprocjenjive uvide u geološku prošlost Marsa.

Razumijevanje geološke prošlosti

Razumijevanje geološke prošlosti Marsa ključno je iz nekoliko razloga koji imaju znanstveno i praktično značenje za čovječanstvo.

Prvo, proučavajući geološku povijest Marsa, možemo dobiti vrijedne uvide u procese koji su oblikovali površinu i klimu planeta tijekom vremena. Ta znanja mogu nam pomoći da bolje shvatimo evoluciju terestričkih planeta, uključujući Zemlju, i rasvijetliti faktore koji su doprinijeli raznolikim planetarnim uvjetima u našem Sunčevom sustavu.

Drugo, rasvjetljavanje geološke prošlosti Marsa može pružiti tragove o potencijalnom postojanju prošlog ili čak sadašnjeg života na planetu. Otkriće drevnih riječnih korita, delta i drugih dokaza o izvorima vode povećava mogućnost da je Mars nekad imao uvjete pogodne za život. Identificiranje područja gdje je život mogao postojati ili možda još uvijek postoji može usmjeriti buduće misije koje traže znakove izvanzemaljskog života.

Osim toga, razumijevanje geološke povijesti Marsa presudno je za buduća ljudska istraživanja i potencijalnu kolonizaciju. Poznavanje geoloških obilježja i resursa planeta pomoći će u odabiru prikladnih mjesta za slijetanje, razvoju održivih staništa i ekstrakciji ključnih resursa, kao što su voda i minerali, potrebni za dugoročnu ljudsku prisutnost.