Astronomija

Ovo Webbovo otkriće dovodi u pitanje ustaljene teorije o svemiru

U nedavnom znanstvenom proboju, istraživači koji koriste svemirski teleskop James Webb (JWST) otkrili su da je svemir mogao rađati izuzetno svijetle galaksije kada je bio tek 3% svoje trenutne starosti. Ovo otkriće dovodi u pitanje postojeće teorijske modele, sugerirajući da su te galaksije započele formaciju zvijezda mnogo ranije i s većom brzinom.

Otkriće neotkrivenog: Postavljamo li novi rekord?

Tijekom prve istraživačke faze JWST-a u 2022. godini, tim CEERS identificirao je impresivan broj galaksija iz daleke prošlosti. Među njima bile su neke od najstarijih poznatih galaksija u svemiru, za koje se vjerovalo da su se formirale kada je svemir bio star samo 500 milijuna godina. Posebno se istaknula galaksija CEERS-93316, koja bi mogla postavljati rekorde po svojoj starosti i svjetlini.

U najnovijim istraživanjima NOIRLab-a, uz pomoć JWST-ovog infracrvenog spektrografa NIRSpec, detaljnije su analizirane ove drevne i sjajne galaksije. Rezultati su potvrdili da su “Maisie’s Galaxy” i CEERS 588 formirane približno 390 i 410 milijuna godina nakon Velikog praska. Iznenadno, ove galaksije bile su mnogo svjetlije nego što je bilo predviđeno, stvarajući dvojbe o postojećim teorijama o formiranju zvijezda.

Pablo Arrabal Haro iz NOIRLab-a, glavni istraživač ovog projekta, komentirao je: “Neviđena svjetlina ‘Maisie’s Galaxy’ i CEERS2_588 u odnosu na druge galaksije iz tog vremenskog razdoblja ukazuje na potencijalno brzu ekspanziju galaksija nedugo nakon Velikog praska.”

Razotkrivanje najstarije: Priča o CEERS-93316

Iako se prvotno smatralo da je CEERS-93316 najstarija galaksija svemira s dobi od 240 milijuna godina, novi podaci pokazuju da je nastala mnogo kasnije, otprilike 1200 milijuna godina nakon Velikog praska. Arrabal Haro je objasnio: “Kombinacija crvenog pomaka, zatamnjenja zbog kozmičke prašine i drugih faktora emisije stvorila je iluziju daleke galaksije, što je prethodne istraživačke timove dovelo do pogrešnih zaključaka.”

Ovi rezultati ne samo da proširuju naše razumijevanje ranih faza svemira otkrivanjem svjetlijih galaksija, već i ističu važnost detaljnih istraživanja.

Marc Huertas Company iz IAC-a istaknuo je: “Rane svijetle galaksije formirale su zvijezde brže nego što je to bilo predviđeno. Međutim, CEERS-93316 nas podsjeća da izvanredna otkrića zahtijevaju čvrste dokaze.”

Do sada je tim CEERS proučavao više od tisuću slabo svijetlih galaksija koristeći NIRSpec. Zajednička istraživanja NOIRLab-a i Sveučilišta u Teksasu potvrdila su postojanje 16 galaksija koje su se formirale između 390 i 640 milijuna godina nakon Velikog praska. Na kraju, Haro je istaknuo nezamjenjivu ulogu JWST-ovog NIRSpec-a, naglašavajući njegovu jedinstvenu sposobnost potvrde ovih nebeskih otkrića.