Jeste li znali?

Otkrivena zvijezda s čvrstom površinom?

Umjetnički prikaz magnetara – mrtve zvijezde koja stvara nevjerojatno snažno magnetsko polje (©quantamagazine.org).

Znanstvenike je iznenadilo otkriće ‘mrtve zvijezde’ za koju podatci sugeriraju da ima čvrstu površinu zahvaljujući nevjerojatno snažnom magnetskom polju.

‘Tvrda’ zvijezda

Sve što znamo o mrtvim zvijezdama možda treba ponovno pregledati sada kada su astronomi otkrili jednu za koju se čini da nema atmosferu – i, fascinantno, čini se da ima površinu sličnu čvrstoj tvari!

„Ovo je bilo potpuno neočekivano. Bila sam uvjerena da će biti atmosfere. Plin zvijezde dosegao je kritičnu točku i postao čvrst na sličan način na koji bi se voda mogla pretvoriti u led. To je rezultat nevjerojatno jakog magnetskog polja zvijezde,“ pojasnila je ovaj neobičan fenomen u izjavi o istraživanju profesorica Silvia Zane s UCL-a, koja je ujedno koautorica studije koja je nedavno objavljena u časopisu Science.

Atmosfera Zemlje potencijalni detektor tamne tvari1

‘Magnetar’

Kako se navodi u priopćenju, zvijezda o kojoj je riječ je ono što je poznato kao ‘magnetar’. Iako njegovo ime zvuči pomalo neobično – i ima prizvuk kakvog animiranog lika – riječ je o izrazu za intenzivno magnetizirane neutronske zvijezde, koje su guste preostale jezgre masivnih zvijezda koje su eksplodirale kao supernove.

Magnetska polja magnetara najjača su u poznatom svemiru. Ova posebna, nazvana 4U 0142+61 i smještena u zviježđu Kasiopeje, bila je podvrgnuta novoj analizi u kojoj su znanstvenici ispitivali rendgenske emisije, otkrivajući nešto čudno – daleko manju količinu polarizirane svjetlosti nego što bi se očekivalo od normalne zvjezdana atmosfera.

Zaključak? Čini se da zvijezda uopće nema atmosferu! Štoviše, tim je također pronašao kut polarizacije nalik na ‘migoljenje’ što sugerira da mrtva zvijezda vjerojatno ima „čvrstu koru“.

Potresima prethode promjene u Zemljinom magnetskom polju?

Važnost istraživanja

Plin zvijezde dosegao je kritičnu točku i postao čvrst na sličan način na koji bi se voda mogla pretvoriti u led. To je rezultat nevjerojatno jakog magnetskog polja zvijezde „Ali, kao i kod vode, temperatura je također faktor – topliji plin će zahtijevati jače magnetsko polje da postane čvrst,“ pojasnili su autori.

Smatra se da je čvrsta kora zvijezde sastavljena od ‘rešetke’ iona koje zajedno drži magnetsko polje. Atomi ne bi bili sferični, već izduženi u smjeru magnetskog polja.

Ovo otkriće nije samo zanimljivo, već bi također moglo pomoći u objašnjenju imaju li druge neutronske zvijezde uopće atmosferu. Naime, riječ je o tematici oko koje se žestoko raspravlja među astronomima, iako su Harvard i NASA-in opservatorij Chandra još 2009. godine otkrili tanku ugljikovu atmosferu na jednoj od proučavanih zvijezda.

Istraživači sada namjeravaju nastaviti istraživanje – „Sljedeći korak je promatranje toplijih neutronskih zvijezda sa sličnim magnetskim poljem, kako bi se istražilo kako međuigra između temperature i magnetskog polja utječe na svojstva površine zvijezde.“

Poslušajte ‘riku’ Zemljinog magnetskog polja

Roberto Taverna et al., „Polarized x-rays from a magnetar,“ Science (2022).

Mark Greaves (3. studenoga 2022.), „Magnetised dead star likely has solid surface,“ ucl.ac.uk (pristup 10. studenoga 2022).

Noor Al-Sibai (8. studenoga 2022.), „Scientists Startled By Dead Star That Appears To Have A Solid Exterior,“ futurism.com (pristup 10. studenoga 2022).

Erika K. Carlson (28. listopada 2022.), „The Most-Magnetic Objects in the Universe Attract New Controversy,“ quantamagazine.org