Astronomija

Otkrivena rekordno velika crna rupa pomoću NASA-inih teleskopa

Crna rupa. Izvor: Depositphotos.com.

Astronomi, koristeći NASA-in Chandra X-ray Observatory i James Webb Svemirski Teleskop, došli su do povijesnog otkrića – identificirali su najudaljeniju crnu rupu koja je do sada opažena u X-zracima. Ovaj kozmički gigant, smješten unutar galaksije UHZ1, prepoznat je kao struktura iz doba kada je svemir bio tek u svojoj mladosti, samo 470 milijuna godina nakon velikog praska.

Udaljenost i masa crne rupe zadivljuju astronome

Istraživači su detektirali crnu rupu zahvaljujući fenomenu poznatom kao gravitacijska leća, pri čemu je svjetlost iz udaljenih galaksija pojačana masom drugih nebeskih tijela, poput galaktičkog skupa Abell 2744. Tako je postalo moguće uočiti galaksiju UHZ1, inače skrivenu u svjetlosnim godinama prostiranja, na čak 13,2 milijarde svjetlosnih godina od našeg planeta.

Razumijevanje crne rupe i njezinog brzog rasta predstavlja izazov za znanstvenike, koji se pitaju je li ovaj kozmički monstrum formiran direktnim kolapsom ogromnih oblaka plina ili je rezultat akumulacije mase iz prvih supernova. Što god bio odgovor, nova otkrića upućuju na to da su supermasivne crne rupe mogle dostići svoju masivnost mnogo brže nego što se prethodno smatralo mogućim.

Značaj otkrića za razumijevanje rane svemirske povijesti

Ovo otkriće otvara nova poglavlja u istraživanju svemira i pruža dosad neviđeni uvid u rane faze evolucije svemira. Nova saznanja omogućuju znanstvenicima da bolje razumiju dinamiku rasta supermasivnih crnih rupa i njihov utjecaj na formiranje galaksija.

Rezultati istraživanja znanstvenika Akosa Bogdana i njegova tima pokazuju da je crna rupa već u ranoj fazi svoga postojanja dostigla masu usporedivu s masom zvijezda u galaksiji. Ovaj podatak nudi nove perspektive o odnosu crnih rupa i njihovih galaksija, odmičući se od dosadašnjeg shvaćanja da crne rupe sadrže samo mali postotak mase zvijezda u galaksijama koje naseljavaju.

Nastavak istraživanja pomoću NASA-inih teleskopa

Istraživački tim planira nastaviti koristiti Webb i druge teleskope kako bi produbio razumijevanje ranog svemira. Osim toga, podaci dobiveni pomoću Hubble Space Teleskopa, koji su ukazali na gravitacijsko lećenje kao ključan faktor u ovom otkriću, poslužit će kao motivacija za buduća opažanja.

Studija objavljena je u časopisu Nature Astronomy, a prethodni radovi su dostupni u elektroničkom obliku. Ovaj značajan korak u astrofizici predstavlja temelj za daljnje istraživanje te će, uz kontinuirano proučavanje, pridonijeti detaljnijem razumijevanju svemirske povijesti i evolucije galaksija.

Rezultati istraživanja tima objavljeni su u Nature Astronomy, a radovi su dostupni ovdje i ovdje.