Otkriven prvi četverostruki asteroidni sustav

autor

Nedavno je uočen treći asteroid-satelit koji kruži oko centralnog asteroida Elektra, smještenog u asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera.

Sustav četiri asteroida

Između Marsa i Jupitera leže neke od relikvija ranog Sunčevog sustava: glavni asteroidni pojas. Ovaj pojas prepun je neobičnih asteroida čije podrijetlo otkriva građevne blokove ranih zemaljskih planeta. Od njih, jedna od intrigantnijih je Elektra.

Naime, skupina znanstvenika nedavno je po prvi puta vidjela četverostruki asteroidni sustav – asteroid s tri mjeseca koji kruže oko njega. Asteroid Elektra prvi je put uočio davne 1873. godine astronom Christian Peters. Od tog vremena asteroid je klasificiran kao G-tip – ima otprilike 260 kilometara u promjeru i vjeruje se da ima sastav sličan Ceresu. Još 2003. godine istraživači su otkrili da ima mjesec pratilac, a zatim je 2014. pronađen drugi mjesec. U ovom novom istraživanju otkriven je treći mjesec, čime je sustav dobio četvrtog člana – prvi takav sustav ikada uočen.

Otkriće

Istraživači su pronašli treći mjesec nakon proučavanja arhivskih podataka dobivenih tijekom prijašnjih istraživanja. Analizirali su podatke, usredotočujući se na Elektru i njezine mjesece, a zatim ih proveli kroz softverski sustav.

Kako bi dobili još bolji uvid, također su proveli podatke kroz algoritam koji je dizajniran da ukloni svjetlost iz halo okolnih objekata kao što je Elektra. Podatci koje su dobili pokazali su da postoji treći mjesec koji kruži oko asteroida.

Jedan od tri mjeseca

Prvi mjesec nazvan je S/2003 (130) 1 i izmjereno je da ima promjer od 6 kilometara – kruži oko Elektre na prosječnoj udaljenosti od približno 1300 kilometara. Utvrđeno je da je drugi mjesec, S/2014 (130) 1, mnogo manji, s promjerom od samo 2 kilometra –  ima eliptičnu orbitu mnogo bližu Elektri.

Putanje tri mjeseca koji kruže oko Elektre (©Eso.org).
Putanje tri mjeseca koja kruže oko Elektre (©Eso.org).

Novootkriveni, treći mjesec, nazvan je S/2014 (130) 2, a manji je od druga dva mjeseca s promjerom od samo 1.6 kilometara. Njegova orbita je kružnija i čak bliža Elektri od drugih mjeseca. Značajno je da je njegova svjetlina izmjerena kao 15 000 puta manja od asteroida oko kojeg kruži, što pokazuje koliko je izvanredno što su ga istraživači uopće uspjeli vidjeti.

Pronađen par asteroida star svega 300 godina

Bob Yirka (18. veljače 2022.), „First quadruple asteroid system detected,“ phys.org (pristup 21. veljače 2022.)

Anonymus (14. veljače 2022.), „Three’s a crowd,“ eso.org (pristup 21. veljače 2022.)