Pronađen par asteroida star svega 300 godina

Umjetnička prikaz asteroidnog para ubrzo nakon razdvajanja od 'matice' (©UC Berkeley/SETI Institute).

Znanstvenici su otkrili par asteroida koji se od ‘matice’ odvojio prije svega 300-ak godina. Otkriće je otvorilo mnoga pitanja o njihovom podrijetlu.

300 godina ‘stari’ asteroidi

Međunarodni tim astronoma otkrio je asteroidni par koji su se odvojili od svog matičnog tijela prije samo 300 godina. Ovaj par asteroida nevjerojatno su otkriće jer je riječ o asteroidima koji su barem deset puta mlađi od do sada najmlađih poznatih asteroida. Par također prolazi blizu Zemljine orbite i ima svojstva koja je teško objasniti s obzirom na njegovu mladu dob.

Većina asteroida u našem Sunčevom sustavu nalazi se u području između orbite Marsa i Jupitera poznatom kao asteroidni pojas. Nešto bliže našem planetu znanstvenici su identificirali dodatne asteroide poznate kao Near Earth Asteroids (NEA), značajni jer im orbite prolaze blizu Zemlje.

Otkriće

Asteroidi su prvog puta identificiran 2019 godine i dodijeljeni su im nazivi „2019 PR2“ i „2019 QR6“. Veći asteroid ima oko jedan kilometar u promjeru, a drugi je otprilike upola manji. Utvrđeno je da imaju vrlo slične orbite oko Sunca. Daljnje istraživanje dvojca potvrdilo je da se radi o paru asteroida – dva asteroida koja su se odvojila od jednog matičnog asteroida u posljednjih nekoliko milijuna godina. Znanstvenici smatraju da se ‘odvojeni’ par trenutno nalazi na oko milijun kilometara od svoje ‘matice’.

Daljnja promatranja otkrila su vrlo slična svojstva površine oba asteroida, dodatno podupirući hipotezu o njihovom zajedničkom podrijetlu. Većina asteroidnih parova vjerojatno nastaje rotacijskom fisijom, kada asteroid koji se vrti (koji je u osnovi hrpa ruševina) dosegne kritičnu brzinu pri kojoj krhotine odlijeću i tvore jedno ili više novih tijela, održavajući vrlo slične orbite kao i matično tijelo.

Na temelju višestrukih tehnika modeliranja i dodatnih zapažanja tim je utvrdio da se par razdvojio prije samo 300 godina, što ga čini najmlađim poznatim parom asteroida.

Kako su se formirali?

Činjenica da su asteroidi stari samo 300-ak godina dovela je do poteškoća u utvrđivanju njihove prošlosti. Naime, standardni modeli formiranja asteroidnih parova rotacijskom fisijom ne mogu u potpunosti objasniti svojstva 2019 PR2 i 2019 QR6, tj. nešto se drugo moralo događati da bi se objasnilo njihovo trenutačno razdvajanje.

Utjecaj kometa?

Tim je razvio nove modele koji pretpostavljaju da je izvorno tijelo komet, čiji bi mlazovi plina mogli gurnuti njihove orbite u konfiguraciju koja se vidi danas. Iako je takav model pružio održivu priču o podrijetlu ovih objekata, ipak se na kraju pokazao problematičan. Kako objašnjava član tima Nicholas Moskovitz: „U današnje vrijeme tijela ne pokazuju nikakve znakove kometne aktivnosti. Stoga ostaje misterij kako su ti objekti mogli prijeći od jednog roditeljskog tijela, do individualno aktivnih objekata, do neaktivnog para koji vidimo danas u samo 300 godina.“

Kako bi saznali odgovor na pitanje njihova podrijetla bit će potrebna daljnja istraživanja. No nažalost ona će morati pričekati više desetljeća! Naime, „da bismo imali bolju predodžbu o tome koji je proces uzrokovao poremećaj matičnog tijela, moramo pričekati do 2033. kada će oba objekta ponovno biti u dosegu naših teleskopa,“ zaključio je Petr Fatka, voditelj istraživačkog tima.

Znastvenici uočili prvi ‘četverostruki’ asteroid

Petr Fatka et al., „Recent formation and likely cometary activity of near-Earth asteroid pair 2019 PR2–2019 QR6 Get access Arrow,“ Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 510/4 (2022): str. 6033-6049.

Kevin Schindler (4. veljače 2022.), „Press Release: Youngest Pair Of Asteroids In Solar System Detected,“ lowell.edu (pristup 13. veljače 2022.)