Astronomija

Otkriće neobičnog kemijskog sastava promjenljive zvijezde V708 Car

Znanstvenici su pronašli nešto čudno kod promjenljive zvijezde V708 Car

Međunarodni tim astronoma izveo je spektroskopska istraživanja promjenljive zvijezde poznate kao V708 Car. Rezultati ove promatračke kampanje, objavljeni 20. veljače na otvorenom serveru arXiv, otkrivaju da ova zvijezda posjeduje neobičan kemijski sastav. Cefeidi, ili promjenljive zvijezde Cepheid, su sjajne, žute zvijezde čija se svjetlost mijenja vremenom zbog redovitih pulsacija. Zbog toga što postoji uska veza između perioda njihovih varijacija i sjajnosti, astronomi ih koriste za određivanje međuzvjezdanih i međugalaktičkih udaljenosti. Klasični Cefeidi, poznati i kao Cefeidi Populacije I, karakteriziraju pulsacije s vrlo redovitim periodima, od nekoliko dana do nekoliko mjeseci. S obzirom na strogu povezanost između pulsacija i zvjezdanih parametara, ove zvijezde služe kao eksperimentalna osnova za teorije evolucije zvijezda.

V708 Car, smještena na udaljenosti od približno 14.350 svjetlosnih godina od Zemlje, predstavlja masivnu klasičnu Cefeidu s dugim periodom pulsacije. Prethodna istraživanja otkrila su da je riječ o superdivu s masom približno 12 puta većom od mase Sunca, periodom pulsacije od otprilike 52,4 dana (koji se povećava za 52 sekunde svake godine), te iznimnom sjajnošću koja doseže 18.400 puta sjaj Sunca.

Zvijezda V708 Car

Ipak, unatoč tome što je V708 Car poznata već dvadeset godina, ostala je relativno slabo istražena. Stoga je skupina astronoma, na čelu s Valeryjem V. Kovtyukhom sa nacionalnog sveučilišta u Ukrajini, odlučila provesti spektroskopska istraživanja te zvijezde koristeći spektrograf visoke rezolucije (High Resolution Fiber échelle Spectrograph (HRS)) na Južnoafričkom velikom teleskopu (SALT).

Koristeći HRS, tim je uspio odrediti 27 kemijskih elemenata u zvijezdi V708 Car. Rezultati su pokazali da je zvijezda bogata litijem, što je prilično rijetko među superdivovskim Cefeidima, budući da je do sada identificirano samo šest takvih zvijezda. Efektivna temperatura V708 Car izmjerena je na 5.206 K, dok je njezina metalnost procijenjena na -0,4 dex.

Analizirajući prikupljene podatke, utvrđeno je da V708 Car ima anomalni kemijski sastav. Pokazalo se da izmjereni udjeli kemijskih elemenata pokazuju jasnu korelaciju s njihovom temperaturom kondenzacije – što je temperatura kondenzacije viša, udjeli su niži. Autori studije pretpostavljaju da bi takva anomalija mogla biti rezultat separacije prašine i plina u omotaču (ili proširenoj atmosferi) zvijezde.

Autori studije objašnjavaju da se kroz ovaj proces refraktorni elementi kondenziraju u čestice prašine unutar zvjezdane omotače, koje su potom odbijene izvan atmosfere djelovanjem radijacijskog pritiska same zvijezde. Ovaj mehanizam dovodi do toga da se plinovi bogati hlapljivim elementima akumuliraju na zvijezdi, čime se njezina atmosfera obogaćuje detektiranim kemijskim osobitostima. Istraživači zaključuju da su njihova promatranja najvjerojatnije zabilježila V708 Car u iznimno prolaznom evolucijskom trenutku interakcije s njezinom atmosferskom ljuskom.