• Svemir
  • Očaravajući prizor galaksije NGC 4654 kroz svemirski teleskop Hubble

Očaravajući prizor galaksije NGC 4654 kroz svemirski teleskop Hubble

Očaravajući prizor NGC 4654 kroz svemirski teleskop Hubble

Kada pogledamo NGC 4654, srednje spiralnu galaksiju unutar zviježđa Djevice, lako se možemo izgubiti u njenim vrtložnim zvjezdanim spiralama. Ova galaksija posjeduje svijetlo središte i kategorizira se kao “srednja” jer kombinira obilježja spiralnih galaksija s i bez središnje prečke. NGC 4654 nalazi se sjeverno od nebeskog ekvatora, što je čini vidljivom iz sjeverne hemisfere i većine južne hemisfere. Njena udaljenost od Zemlje je približno 55 milijuna svjetlosnih godina.

Tajne skupine galaksija Djevice

NGC 4654 je samo jedna od mnogih galaksija unutar skupine Djevice koja pokazuje asimetričnu distribuciju zvijezda i neutralnog vodikova plina. Astronomi vjeruju da je NGC 4654 možda podvrgnuta procesu nazvanom “ram pressure stripping” ili “uklanjanje plina pod utjecajem gravitacijskog tlaka”. U ovom procesu, gravitacijska sila skupine galaksija Djevice vrši pritisak na NGC 4654 dok se kreće kroz superzagrijanu plazmu, uglavnom sastavljenu od vodika, poznatu kao “međugrupni medij”.

Očaravajući pogled na NGC 4654. Zasluge: NASA-in svemirski teleskop Hubble, ESA i J. Lee (Institut za znanost svemirskog teleskopa); Obrada: Gladys Kober (NASA/Katoličko sveučilište Amerike).

Ovaj gravitacijski pritisak može se usporediti s naletom vjetra koji osjeti biciklist čak i kada nema povjetarca. Rezultat tog pritiska je oduzimanje plina iz NGC 4654, što je rezultiralo dugim i tankim repom vodikovog plina na njezinoj jugoistočnoj strani. Dok većina galaksija koje su prošle kroz ovaj proces zadržavaju vrlo malo hladnog plina, što ometa njihovu sposobnost stvaranja novih zvijezda, NGC 4654 i dalje ima stopu formiranja zvijezda usporedivu s drugim galaksijama slične veličine.

Prošla interakcija s NGC 4639

Pored toga, NGC 4654 je imala susret s drugom galaksijom, NGC 4639, prije otprilike 500 milijuna godina. Gravitacija te susjedne galaksije oduzela je plin iz NGC 4654 duž njenog ruba, što je smanjilo stvaranje zvijezda u toj regiji te rezultiralo asimetričnom distribucijom zvijezda unutar galaksije.

Znanstvenici pažljivo proučavaju galaksije poput NGC 4654 kako bi bolje razumjeli odnos između mladih zvijezda i hladnog plina iz kojeg su nastale. Ova impresivna slika galaksije snimljena je kroz NASA-in svemirski teleskop Hubble, koristeći vidljivu, ultraljubičastu i infracrvenu svjetlost.