Astronomija

Novo objašnjenje nastanka planeta

Egzoplanet, crveni patuljak, Depositphotos_150922706_L

Znanstvenici su predstavili novo objašnjenje za formiranje planeta. Istraživački tim Sveučilišta u Warwicku zaronio je u nastajanje okoline planeta – vrtlog plina i prašine koji okružuje središnju zvijezdu, poznat kao protoplanetarni disk.

Novo objašnjenje za formiranje planeta

Na ovom području, otkrili su jedinstven proces formiranja planeta, dosad neobjašnjen u ranijim istraživanjima. Istraživači su pokazali kako bi dva masivna planeta protoplanetarnog diska mogla teoretski stvoriti manji planet smješten između njih – proces kojeg su nazvali “formiranje sendvič-planeta”. Do danas je vrijedno napomenuti da su astronomi potvrdili postojanje više od 5.400 egzoplaneta.

Ova jedinstvena kreacija događa se jer dva veća planeta prvotno ograničavaju priljev prašine. Kao rezultat, akumulacija prašine smještena između njih smanjuje se u usporedbi sa scenarijem bez vanjskog planeta. Ako se ta prašina spoji u planet, srednji će vjerojatno biti manji od vanjskih planeta – baš kao punjenje sendviča.

Razumijevanje nastanka manjih planeta

Iako područje još uvijek zahtijeva sveobuhvatnija istraživanja, ova teorija bi mogla predložiti vjerojatno objašnjenje za rođenje manjih planeta. Na primjer, Mars i Uran, svaki okružen većim planetima, mogli su se formirati kroz ovaj proces.

Docentica i Dorothy Hodgkin Fellow, Farzana Meru, iz Odsjeka za fiziku na Sveučilištu u Warwicku, objašnjava: “U posljednjem desetljeću otkrili smo da protoplanetarni diskovi imaju prstenove i praznine. Predviđamo planete u tim prazninama, a teorijski rad pokazuje da su prstenovi prašine formirani odmah izvan njih zbog planeta. Točna zbivanja unutar tih prstenova predstavljaju značajno pitanje astronomima širom svijeta.”

Pionirsko istraživanje formiranja planeta

“Nastavljajući svoje istraživanje,” nastavlja ona, “predlažemo da su ti prstenovi mjesta formiranja planeta; preciznije, sendvič-planeti se formiraju u tim prstenovima. To je značajno odstupanje od tradicionalnih pogleda na formiranje planeta, gdje vjerujemo da se planeti formiraju sekvencijalno od unutrašnjosti diska do njegove vanjštine, rastući na masi dalje van. Zanimljivo je što smo otkrili primjere iz opservacija egzoplaneta koji pokazuju ovu arhitekturu sendvič-planeta – gdje je središnji planet manje masivan od svojih susjeda; značajan dio sustava također pokazuje ovaj obrazac.”

Meru zaključuje: “Polje formiranja planeta nedavno je doživjelo radikalnu transformaciju. Visokorezolucijske slike planetarnih diskova koje se formiraju pojavile su se u posljednjem desetljeću zahvaljujući novom sofisticiranom teleskopu, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array. Ove slike pružile su uvide u formiranje i evoluciju planeta. Oduševljava me što predvodim ovo istraživanje.”