• Svemir
  • Nova teorija objašnjava pojavu zagonetnih struktura na Marsu

Nova teorija objašnjava pojavu zagonetnih struktura na Marsu

Pješčane dine na Marsu. NASA.

Strukture tajanstvenih valova u pijesku predstavljaju fascinantnu prirodnu pojavu. Iako su po svojoj samoj prirodi simetrične, vjetar koji ih stvara daleko je od simetričnog. Ova pojava nije ograničena samo na naš planet; strukture valova u pijesku mogu se naći i na Marsu i na Zemlji. Još je fascinantnije razmisliti o mogućnosti da isti procesi koji stvaraju ove formacije na Marsu djeluju i na Zemlji. Stoga se postavlja pitanje: bi li jedinstvena teorija mogla objasniti njihovo formiranje na dvjema različitim planetama našeg sunöevog sustava?

Inovativni pristup u razumijevanju formacija struktura u pijesku na Marsu i Zemlji proizlazi iz suradnje profesora Hezija Yizhaqa i Itzhaka Katre s Ben-Gurion Sveučilišta u Negevu. Njihov rad, Ovaj pionirski rad, koji potpisuju profesori Hezi Yizhaq i Itzhak Katra s Ben-Gurion Sveučilišta u Negevu, ostvaren je u suradnji s istaknutim znanstvenicima iz Danske, Njemačke, Italije, Kine, i Sjedinjenih Američkih Država. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nature Geoscience.

Analiza struktura

Analiza fotografija struktura valova u pijesku snimljenih na Marsu od strane NASA-inog rovera Curiosity 2015. godine razotkrila je dvije distinktivne vrste formacija – veće valove metarske dimenzije i manje, “utjecajne” valove decimetarske skale. Dosadašnje teorije naglašavaju da manje formacije nastaju uslijed mehanizma udara čestica nošenih vjetrom, analogno običnim zemaljskim formacijama, dok se veće formiraju zbog hidrodinamičke nestabilnosti, slično podvodnim valovima. Prevladavalo je mišljenje da specifični fizički uvjeti Marsa ne omogućuju nastanak sličnih formacija na Zemlji.

No, eksperimentalna istraživanja profesora Yizhaqa i Katre, provedena uz pomoć vjetrotunela na Ben-Gurion Sveučilištu i simulacijskog Mars tunela na Sveučilištu u Aarhusu, pokazala su da se srodne pojave mogu opaziti i na našem planetu. Takve formacije dosad nisu bile zapažene zbog nedostatka znanja o tome gdje i kako tražiti. Simulirati marsovski pijesak bio je izazov zbog njegove finije granulacije u odnosu na zemaljski pijesak. Prekretnica u istraživanju dogodila se kada su znanstvenici odlučili koristiti mikroskopske staklene kuglice kao zamjenu za marsovski pijesak.

U širem kontekstu, međunarodni istraživački tim iznio je jedinstven teorijski okvir za objašnjenje nastanka valova u pijesku na oba planeta. Osnova teorije sugerira da su strukture valova na Marsu, izazvane vjetrom, slične onima na Zemlji, formiranima pod utjecajem vode. “Pred nama je još mnogo istraživačkog rada, kako na terenu tako i u laboratoriju, kako bismo potvrdili našu teoriju. No, iznimno je inspirativno predložiti tako revolucionarnu ideju u polju koje istražujem više od dvadeset godina. Uzbudljivo je tragati za onim što je već očigledno na Marsu, ali sada i na Zemlji,” izjavio je prof. Yizhaq.