• Znanost
  • Neviđeno otkriće: Kristalizirani fosili jaja dinosaura pronađeni u Kini
Znanost

Neviđeno otkriće: Kristalizirani fosili jaja dinosaura pronađeni u Kini

Fotografija pokazuje kristalizirano jaje dinosaura. Zasluge: Xinhua News Agency.

Tim znanstvenika otkrio je tri dobro očuvana fosila kristaliziranih jaja dinosaura u provinciji Hubei, u središnjoj Kini. Ovo otkriće, kako izvještava lokalni prirodni rezervat, pruža neprocjenjive uvide u procese polaganja jaja dinosaura i karakteristike paleookoliša.

Ovi jedinstveni fosili pronađeni su u sklopu gnijezda koje sadrži ukupno 31 fosil jaja dinosaura na Qinglong planini u Shiyanu. Pronađeni su tijekom opsežnih radova na obnovi i upravljanju lokalitetom fosilnih nalazišta jaja dinosaura.

Stručnjak Instituta za geoznanosti Hubei, Zhao Bi, istaknuo je izvanrednu očuvanost triju fosila jaja. Ljuske i unutarnji kristalni minerali su netaknuti, a vjeruje se da su jaja ostala nepuknuta i neizležena. Analizom je utvrđeno da je unutarnji kristalni mineral ovih fosila kalcit, s veličinom čestica koje variraju između 0,2 i 0,4 cm.

Kristalizirani fosili jaja dinosaura posebno su rijetki i cijenjeni u paleontološkim krugovima zbog specifičnih i oštrih uvjeta okoliša koji su potrebni za njihovu formaciju. Ovo otkriće predstavlja prvi takav nalaz u provinciji Hubei.

Unatoč procesima ukopavanja i dijageneze, kojima su bili izloženi tijekom milijuna godina, fosili su sačuvali svoju strukturu. Značajno je da su tijekom tih procesa, unutarnji kristalni minerali nastali infiltracijom prezasićenog rastvora kalcijevog karbonata kroz pore ljuske jaja, što je rezultiralo njihovom kristalizacijom i popunjavanjem unutrašnjosti jaja.

Podsjetimo, prva otkrića fosilnih skupina jaja dinosaura na Qinglong planini datiraju iz srednjeg krednog perioda, odnosno od prije otprilike 60 do 80 milijuna godina. Do danas, istraživači su na ovom lokalitetu identificirali gotovo 3,000 fosila jaja, bilo da su izloženi na površini ili dobro očuvani, što ovu lokaciju čini jednom od najbogatijih paleontoloških nalazišta svoje vrste.