Znanost

Netaknuta, prapovijesna šuma na Borneu

Prvo istraživanje fosila lišća provedeno u državi Brunej na otoku Borneo otkrilo je da trenutna dominantna skupina drveća, dipterokarpi, dominira prašumama najmanje četiri milijuna godina.

Rezultati međunarodnog istraživanja, vođeno istraživačkim timom Penn State u partnerstvu sa Universiti Brunei Darussalam, objavljeni su u časopisu PeerJ te sugeriraju da je trenutni krajolik sličan onom što je bio prisutan tijekom epohe pliocena, prije 5,3 do 2,6 milijuna godina.

To je još jedan razlog zašto ove šume, koje pružaju dom mnogim ugroženim vrstama, treba očuvati.

“Ovo je prva demonstracija da je karakteristična dominantna životna forma Bornea i čitavih azijskih vlažnih tropa, stabla dipterokarpa, bila ne samo prisutna nego i dominantna. Pronašli smo mnogo više fosila dipterokarpa od bilo koje druge biljne skupine,” rekao je Peter Wilf, profesor geoznanosti na Penn State Collegeu Earth and Mineral Sciences i sufinancirani član fakulteta u Institutu za energiju i okoliš (IEE).

Dipterokarpi iz epohe pliocena

Dipterokarpi su najviša tropska stabla na svijetu, a najveće od njih može doseći 100 metara (328 stopa) u visinu, otprilike visinu nebodera od 22 kata.

Stotine ključnih vrsta spadaju u dipterokarpe, koje podržavaju kritično ugroženu biološku raznolikost tropske Azije. Oni  strukturiraju prašume i osiguravaju ogromne resurse hrane kroz oprašivanje i kroz svoje hranjivo sjeme.

Borneo ima gotovo 270 vrsta dipterokarpa, više od polovice ukupnog broja na svijetu.

“Fosilno lišće u vlažnim tropima vrlo je rijetko zbog opsežnog šumskog pokrivača i duboko istrošenog tla koje prikriva izloženost stijenama”, rekao je Wilf.

Prošla istraživanja biljnog svijeta na otoku općenito su uključivala fosilni pelud, koji je vrlo otporan na propadanje. Međutim, budući da se pelud dipterokarpa često ne čuva dobro, ti podaci ne daju potpune informacije o drevnim biljnim krajolicima u azijskim tropima, smatra Wilf.

Ferry Slik, profesor na Sveučilištu Brunei Darussalam koji proučava ekologiju tropskih šuma i koautor je rada, rekao je da je ovo izuzetno važno istraživanje fosilne flore u zemlji. Također je dodao da se nada da će ovakvih istraživanja biti više, kako bismo više saznali o prirodnoj povijesti tih šuma.

Wilf i njegov tim su iskopali široku paletu fosilnih listova i plodova, uključujući mnoge skupine biljaka koje su danas autohtone, ali nisu prije pronađene kao fosili u Malajskom arhipelagu.

To uključuje tri različita roda dipterokarpa, kao što je Dryobalanops, čije su vrste gotovo sve ugrožene; biljke podzemlja kao što su žižula Ziziphus i melastomes; i aroidna biljka penjačica, Rhaphidophora, koja je povezana s popularnom kućnom biljkom Monstera.

Veliki dio svjetske bioraznolikosti

Slik je rekao da je tim rekonstruirao drevni ekosustav gotovo točno kakav se danas nalazi u Bruneju.

Tropske šume su mjesto velikog značaja za bioraznolikost. One su dom mnogim životinjskim vrstama – majmunima, krokodilima, nosorozima, divljim mačkama i ostalim vrstama, od kojih su mnoge ugrožene.

Iako je Borneo jedno od velikih žarišta biološke raznolikosti na Zemlji i njegove prašume su drevne, njegova se bioraznolikost smanjuje zbog sječe drva, poljoprivredne pretvorbe i klimatskih promjena.

“Borneo i veliki dio azijskih prašuma su nulta osnova krize biološke raznolikosti”, rekao je Wilf. “Međutim, Brunej je dragulj u sustavu jer je jedna od rijetkih zemalja u regiji koja još uvijek čuva više od polovice svojih starih prašuma.”

Prema Wilfu, svako paleontološko otkriće naglašava važnost povijesti i pruža temeljnu potporu za postavljanje zaštićenih područja i obrazovanje javnosti.

“Ako živuća skupina ima poznatu paleo povijest, ona ima dodatnu vrijednost za očuvanje i obrazovnu vrijednost, a manja je vjerojatnost da će biti uništena”, rekao je. “Paleontologija pruža primarni dokaz o tome kako i zašto je život na Zemlji raspoređen takav kakav jest i kada su različite skupine biljaka i životinja stigle.”

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram- t.me/kozmoshr