Znanost

Koliko vrsta drveća postoji na našem planetu?

Jeste li se ikada pitali koliko vrsta drveća raste na planetu Zemlji? Skupina globalnih istraživača sada može odgovoriti na to pitanje.

Odgovor je oko 73 000. Objavljen je u američkom znanstvenom časopisu PNAS. Na njemu je radilo gotovo 150 znantvenika, na čelu s profesorom Andyem Marshallom s instituta za istraživanje šuma Sveučilišta Sunshine Coast.

Profesor Marshall počeo je istraživati drveće 1998. u Tanzaniji, a većinu svog terenskog rada proveo je istočnoj Africi i Australiji, gdje je nedavno otkrio dvije nove vrste iz obitelji jabuka.

Kako bi došli do odgovora, istraživači su proveli godine proučavajući i identificirajući stabla na milijunima vegetacijskih parcela diljem svijeta. Svaka od vrsta igra ključan dio slagalice u ekološkoj bioraznolikosti.

Oko 9.000 od 73.000 procijenjenih vrsta tek treba biti otkriveno i trebat će im imena i znanstveni opis.

Znanstvenici otkrili drevne biljke ispod kilometra leda

Procjenjuje se da je u Oceaniji, uključujući Australiju, gotovo 6700 poznatih vrsta drveća i 1500 neotkrivenih vrsta. Istraživanje je pronašlo “vruću točku” vjerojatno neotkrivenih vrsta u tropskim i suptropskim vlažnim šumama sjeveroistočne Australije i otočja Pacifika.

Identificiranje stabala usred ničega može biti stvarno težak posao, neke vrste cvjetaju samo sezonski, neke samo jednom i to vrlo kratko vrijeme. Ovdje doslovno možemo upotrijebiti poslovicu da „od šume ne vidimo stablo“.

Biološka raznolikost

Sama stabla imaju vrlo važnu funkciju u ekosustavima, stoga je ključno očuvanje njihove bioraznolikosti.

Procjena ukupnog broja vrsta drveća na planetu pokazuje koliko različitih ekosustava postoji i njome možemo procijeniti koliko su ti sustavi zdravi.

Globalna šumska bioraznolikost vrlo je osjetljiva na antropogene učinke, bilo to one koji se tiču izgradnje i iskorištavanja zemljišta ili s druge strane utjecaja na klimu na globalnoj razini. Ugrožavaju se rijetke vrste, one izumiru i samim time se smanjuje globalno bogatstvo stabala i globlna biološka raznolikost.

Prema istraživačima, što procjenjeni broj bude točniji, to se bolje mogu uspostaviti nacionalni i međunarodni planovi očuvanja bioraznolikosti, a samim time i potencijalno spasiti ugrožene vrste.

Nastavak istraživanja identifikacije stabala

“U Queenslandu ćemo raditi na postavljanju novih vegetacijskih parcela od Cape Yorka na sjeveru do Lamingtona na jugu, uključujući Sunshine Coast, kako bismo dodali postojeće istraživačke parcele diljem Cassowary Coasta i Atherton Tablelandsa”, rekao je profesor Marshall.