• Svemir
  • Neobičan izvor pogađa Zemlju radijacijom svakih tisuću godina

Neobičan izvor pogađa Zemlju radijacijom svakih tisuću godina

autor

Postoji neka vrsta ekstremnog astrofizičkog fenomena koji se javlja u intervalima od tisuću godina i koje ne razumijemo i ne znamo predstavljaju li prijetnju.

Nepoznata prijetnja

Nekad se smatralo da su solarne baklje odgovorne za povijesne skokove u razinama Zemljine radijacije. No nova studija sugerira da ti skokovi zračenja možda nisu uzrokovani Sunčevim bakljama, već potencijalno nečim mnogo većim i ‘opasnijim’ o čemu, nažalost, trenutno nemamo puno spoznaja.

„Postoji neka vrsta ekstremnog astrofizičkog fenomena koji ne razumijemo i zapravo bi nam mogao biti prijetnja,“ rekao je Benjamin Pope, koautor studije i astrofizičar sa Sveučilišta Queensland.

Studija, objavljena u srijedu u časopisu Proceedings of the Royal Society A, ispitala je godove drveća na šiljke ugljika 14 – radioaktivnog izotopa ugljika čija povećana prisutnost predstavlja skokove u razinama radijacije na Zemlji. Porast radijacije, zauzvrat, uzrokovan je misterioznim astrofizičkim događajima nazvanim „Miyake događaji“, nazvanim po japanskom znanstveniku koji ih je otkrio.

Prema Popeu u proteklih 10 000 godina možemo detektirati šest poznatih Miyake događaja, a posljednji se dogodio 993. godine. Do sada se vjerovalo da su ovi događaji uzrokovani jakim solarnim olujama koje su se obično događale na 11-godišnjem vrhuncu aktivnosti sunčevih pjega u solarnom ciklusu.

Solarni vjetar mogao bi izazvati polarnu svjetlost

Novi podatci pokazuju drugačije

No nakon obrade podataka, Pope i njegov tim otkrili su da su se ovi skokovi radijacije pojavljivali tijekom čitavog solarnog ciklusa, a ne samo na vrhuncu od 11 godina, što je dovelo do velike preokreta u prevladavajućoj teoriji. Još je čudnije koliko su dugo trajali neki skokovi – „Najmanje dva, možda tri od ovih događaja… trajala su duže od godinu dana, što je iznenađujuće jer se to neće dogoditi ako se radi o solarnoj baklji,“ rekao je Pope.

Posljednja snažna solarna baklja koja je pogodila naš planet zbila se 1859. godine, a poznata je kao Carringtonov događaj. Ovaj udar ozbiljno je oštetio ondašnju telekomunikacijsku infrastrukturu, pa se stručnjaci s pravom pitaju što bi sličan događaj napravio danas. Točnije, u doba koje se uvelike oslanjamo na elektroniku i internet, događaj poput Carringtonovog danas mogao bi biti monumentalno razorniji.

Znanstvenici sada iznose hipotezu da što god da je uzrokovalo Miyakeove događaje bilo i do 100 puta moćnije čak i od Carringtona događaja.

Fantomska prijetnja?

No ova interpretacija otvara novo, potencijalno alarmantno, pitanje – koja je sila mogla biti odgovorna za ove Miyake događaje? Pope misli da bi to mogla biti bujica sunčevih baklji koje se brzo smjenjuju – „Ne samo jedna solarna baklja, već ponavljajuće solarne baklje koje se pale uvijek iznova.“

Što se tiče izgleda da se takav događaj doživi u skorije vrijeme, Pope misli da su mali – ali možda ne tako mali. Naime, zaključio je kako „Na temelju dostupnih podataka, postoji otprilike jedan posto šanse da vidimo još jedan u sljedećem desetljeću.“

Sunce ‘ispalilo’ veliku sunčevu baklju

Qingyuan Zhang et al., „Modelling cosmic radiation events in the tree-ring radiocarbon record,“ Proceedings of the Royal Society A (2022).

Genelle Weule (26. listopada 2022.), „Extreme Miyake radiation events captured in tree rings stump scientists,“ abc.net.au (pristup 31. listopada 2022).

Frank Landymore (30. listopada 2022.), „Something Unknown Seems To Blast Earth With Radiation Every Thousand Years Or So,“ futurism.com (pristup 31. listopada 2022).