• Svemir
  • Naše je sunce možda imalo problematičnog blizanca nazvanog ‘Nemesis’

Naše je sunce možda imalo problematičnog blizanca nazvanog ‘Nemesis’

Nedavni model o nastanku zvijezde dodaje težinu hipotezi da se većina – ako ne i sve – zvijezde rađaju s barem jednim bratom ili sestrom.

Naša vlastita zvijezda u središtu Sunčevog sustava vjerojatno nije iznimka, a neki astronomi sumnjaju da bi Sunčev otuđeni blizanac mogao biti kriv za smrt dinosaura.

Znanstvenici su predvidjeli postojanje teoretskog blizanca nazvanog Nemesis, koji je nevjerojatno mutan i nalazi se na velikoj udaljenosti od našeg planeta. To je razlog zašto zvijezda do danas nije otkrivena, ali bi u isto vrijeme mogla imati dovoljno jak učinak na naš Sunčev sustav.

Znanstvenici sugeriraju da sve zvijezde slične Suncu nastaju s blizancima i da naše Sunce nije iznimka

Zaključak da se zvijezde nalik Suncu rađaju s blizancima donesen je nakon pomnog proučavanja oblaka prašine koji se nalazi u zviježđu Perzej. Nalazi se na prilično velikoj udaljenosti od Zemlje na oko 600 svjetlosnih godina i astronomi su pronašli ogroman broj mladih zvijezda.

Znanstvenici su podijelili zvijezde u dvije odvojene skupine na temelju starosti. Prva skupina uključuje objekte klase 0, čija starost ne prelazi 500 tisuća godina. Starost druge klase 1 je u rasponu od 500 tisuća do 1 milijun godina.

Daljnja analiza pokazala je da se mlade zvijezde u binarnim sustavima nalaze na udaljenosti od oko 500 astronomskih jedinica. Zauzvrat, stariji objekti nalaze se na udaljenosti ne većoj od 200 astronomskih jedinica. Istraživači su primijetili da u ovom trenutku ostaje nejasno kako se događa evolucija udaljenih zvjezdanih sustava dvostrukog tipa, ali to nije nasumično.

Ovdje je glavna činjenica da su podatci dobiveni samo jednim modelom – onaim koji kaže da se sve zvijezde formiraju kao binarne. Dakle, ako je to istina, gdje je onda blizanac naše zvijezde – Sunca?

Moguća zvijezda blizanac našeg Sunca

Hipoteza o  zvijezdi nazvanoj Nemesis postoji već neko vrijeme i često se na nju ukazuje kao na vjerojatni razlog povremenog izumiranja na našem planetu. Zapravo, znanstvenici su sugerirali da bi to moglo biti ono što je uzrokovalo kraj dinosaura. Ali kako točno?

Hipoteza sugerira da bi Nemesis mogao proći kroz vanjske granice Sunčevog sustava, utječući tako na objekte svojom gravitacijom. Taj bi utjecaj mogao privući ogromne asteroide i poslati ih unutar sustava, a određeni znanstvenici su pretpostavili da je to mogao biti razlog za asteroid Chicxulub.

Gdje je Nemesis?

Zanimljivo je da je znanstvenik predložio da bi zvijezda crvenog patuljka mogla putovati kroz naš sustav prije više od 20 godina. Tek sada su znanstvenici pronašli uvjerljive dokaze o nastanku zvijezda koji bi mogli dati neki uvid u takvu teoriju.

Za sada nema znakova zvijezde blizanke, ali teoretski, njeno postojanje odgovara modelima i moglo bi objasniti neke od najčudnijih anomalija u Sunčevom sustavu poput čudnih orbita udaljenih patuljastih planeta i više.

McRae, M. (n.d.). Our sun may have been born with a trouble-making twin called ‘nemesis’. ScienceAlert.

• Sanders, R. (2017, June 15). New evidence that all stars are born in pairs. Berkeley News.

• Dimopoulos, K. (2021, October 6). Did ‘dark matter’ or a star called Nemesis kill the dinosaurs? The Conversation.