Astronomija

NASA je možda pronašla uzrok kvara na Hubble-u

Hubble bi se mogao ponovno pokrenuti za nekoliko dana.

Inženjeri su prepoznali mogući uzrok problema s računalom svemirskog teleskopa Hubble. Danas planiraju krenuti s popravcima kako bi otklonili uzrok problema.

Mjesec dana izvan funkcije

Hubble nije u funkciji od 13. lipnja kada je pretrpio kvar na svojem računalu za koristan teret koje kontrolira i nadzire znanstvene instrumente popularnog teleskopa. Nakon što su tijekom proteklih mjesec dana izveli niz analiza i testova, Hubbleov tim sada smatra da je pronašao uzrok kvara. Naime, radi se o problemu pri jedinici za upravljanje napajanjem (Power Control Unit – skraćeno PCU).

Poput računala korisnog tereta, PCU se nalazi u jedinici ‘Hubble’s Science Instrument Command and Data Handling (SI C&DH)’ – hrv. jedinica za naredbe znanstvenim instrumentima i rukovanje podacima. PCU osigurava da računalo korisnog tereta i s njim povezan hardver, imaju stalan dotok električne energije. PCu to ostvaruje pomoću regulatora snage i “kruga sekundarne zaštite”, koji kaže računalu korisnog tereta da se isključi ako napon ode iznad ili ispod prihvatljivih razina, objasnili su NASA-in službenici u jučerašnjoj izjavi (14. srpnja).

“Analiza tima pokazala je da; ili razina napona regulatora prelazi prihvatljivu razinu (čime se aktivira sekundarni zaštitni krug); ili se krug sekundarne zaštite s vremenom degradirao i zaglavio u ovom stanju inhibicije”, pišu NASA-ini dužnosnici.

Radi se na popravku

Tim je već pokušao resetirati PCU, ali to nije otklonilo smetnje. Dakle, sljedeći je potez prelazak na rezervnu stranu jedinice SI C&DH (hrv. jedinica za naredbe znanstvenim instrumentima i rukovanje podacima), koja također ima svoj rezervni PCU. Sva testiranja i pregledi izvedeni su prije samog popravka koji započinje danas.

Ako prelazak na rezervnu stranu uspije, Hubble će se vjerojatno moći vratiti svojim standardnim znanstvenim operacijama i procedurama kroz nekoliko dana, tvrde NASA-ini dužnosnici.

Kvarova je bilo i prije

Ova vrsta popravka nije bez presedana. 2008. godine tim je morao zamijeniti jedan drugi dio SI C&DH. Radilo se o Zapovjednoj jedinici – Science Data Formatter-a (hrv. jedinici za formatiranje znanstvenih podataka). Šetajući svemirom, astronauti su 2009. godine zamijenili cijelu SI C&DH modul novom jedinicom (koju Hubble trenutno koristi).

Astronaut u šetnji svemirom popravlja zapovjednu jedinicu svemirskog teleskopa Hubble. Izvor: nasa.gov

Hubble je lansiran u Zemljinu orbitu svemirskim brodom Discovery u travnju 1990. Astronauti su popravili njegovo manjkavo primarno zrcalo tijekom misije servisiranja 1993. godine, a teleskop od tada pruža pogled na svemir koji spušta vilice promatrača i donosi nevjerojatna znanstvena otkrića.

Wall. M. (15.7.2021.), NASA may finally know what caused the Hubble Space Telescope’s major computer glitch, Hubble could potentially be back up and running in a few days, Space.com (preuzeto 15.7.2021.)

Morgan McFall-Johnsen and Aylin Woodward (14.7.2021.), NASA is about to switch its Hubble Space Telescope to backup hardware — a ‘risky’ maneuver to save its life, businessinsider.com