• Znanost
  • NASA-in rover Curiosity snimio kultni simbol ‘Zvjezdanih staza’ na Marsu
Znanost

NASA-in rover Curiosity snimio kultni simbol ‘Zvjezdanih staza’ na Marsu

Delta Grb Zvjezdanih Staza. Zasluge NASA- Curiosity.

U neobičnom susretu između znanstvene stvarnosti i znanstvene fantastike, NASA-in rover Curiosity uočio je na Marsu formaciju stijena koja neodoljivo podsjeća na poznati simbol iz “Zvjezdanih staza”. Tijekom svoje impresivne i dugotrajne misije, Curiosity je na Crvenom planetu otkrio oblik dobro poznat ljubiteljima “Zvjezdanih staza”: ikonični delta-oblikovani grb, simbol Zvjezdane flote, koji se obično vidi na uniformama njenih oficira.  Ova zanimljiva slika prvotno je objavljena na web stranici RAW fotogravija Mars Curiosity, projektu NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon (JPL). Fotografija je zabilježena lijevom navigacijskom kamerom na 4062. marsovski dan, ili sol, misije, točnije 9. siječnja.

Kako prenosi Live Science, amaterski astronom Scott Atkinson, očaran ovim otkrićem, podijelio je svoje oduševljenje na X-u. “Siguran sam da su se fanovi ‘Zvjezdanih staza’ u timu @MarsCuriosity neizmjerno razveselili kada su na svojim ekranima ugledali ovu novu sliku,” komentirao je Atkinson 10. siječnja, priloživši uz objavu sliku i detaljan prikaz delta znaka. Od svog slijetanja na Mars 5. kolovoza 2012., Curiosity neumorno nastavlja svoje putovanje, tragajući za uvjetima potrebnim za život na ovom tajanstvenom planetu. Kao ključni dio svoje opsežne misije, rover se uspinje na planinu Mount Sharp (poznatu i kao Aeolis Mons), istražujući slojeve kamenja kako bi otkrio tajne o drevnom toku vode na Marsu.

“Različiti geološki slojevi Mount Sharpa svjedoče o različitim epohama u povijesti Marsa. S usponom Curiosityja, znanstvenici dobivaju nove uvide o promjenama koje su se događale u marsovskom krajoliku tijekom vremena,” istaknuli su dužnosnici JPL-a u izjavi iz rujna 2023. Trenutno se rover nalazi u zoni bogatoj sulfatima, što bi moglo predstavljati najviši sloj koji će ikada istražiti.

U trenutku kada je Curiosity zabilježio ove fotografije, pripremao se za “kontaktna znanstvena istraživanja na ravnom bloku tamnog toniranog temeljnog kamena”, kako je navedeno u ažuriranju misije na blogu od 9. siječnja. Jedan od njegovih nadolazećih ciljeva bit će detaljno ispitivanje sastava i teksture tamnih slojeva u stijenama, koje su prethodno uočene s orbite, koristeći razne sofisticirane instrumente.

Curiosityjev uspjeh u istraživanju Gale kratera omogućio je NASA-i da 2020. godine pokrene novu rover misiju pod nazivom Perseverance, koja je sletjela u Jezero krater na Marsu. Misija Perseverancea fokusirana je na potragu za tragovima drevnog života na Crvenom planetu. Uz to, NASA planira misiju povratka uzoraka s Marsa, koja bi trebala donijeti kamenje koje Perseverance prikuplja. Međutim, izazovi vezani za financiranje i tehnologiju vjerojatno će odgoditi planirani datum povratka do 2031. godinu.