• Svemir
  • NASA-in rover Curiosity pronašao je uvjerljive dokaze da je Mars nekada bio nastanjiv

Krater Gale mogao je biti naseljen najmanje milijun godina u dalekoj prošlosti.

Međunarodni tim astronoma proučavao je uzorke gline pronađene u krateru Marsovskog Galea i otkrio uvjerljive “nagovještaje” da je Mars nekada bio nastanjiv. U svom radu autori pišu da su barem neke regije Crvenog planeta mogle biti naseljene tisućama ili čak milijunima godina.

Rover Curiosity pronašao je važan pokazatelj nastanjivosti Marsa, ali je li planet ikad bio naseljen?

Astronomi su zaključili da je Mars možda zaista bio nastanjiv nakon analize uzoraka gline koje je 2016. prikupio rover Curiosity u krateru Gale.

Prethodne studije dokazale su da je u prošlosti ovaj krater bio tekuće jezero, vjerojatno sa stabilnim uvjetima povoljnim za život.

Curiosity je uzorke tla s Marsa uzeo zračnom bušilicom. Kao dio nove studije, znanstvenici su ih analizirali rendgenskim zrakama, koristeći druge brodske instrumente rovera.

Kao rezultat toga, otkrili su prisutnost minerala gline u tlu, koji je povezan s takozvanim glaukonitnim glinama. Prema istraživačima, to ukazuje na “razdoblje nastanjivosti u prošlosti kratera”.

Prema vodećoj autorici Elisabeth Losa-Adams sa španjolskog sveučilišta u Vigu, uvjeti za stvaranje ovih minerala bili bi dovoljni za prisustvo života.

Glaukonitne gline oznaka su nastanjivosti, ali ne i dokaz postojanja samog života. Ipak, znanstvenici su prisutnost takvog minerala prihvatili kao obećavajući znak.

Sama prisutnost takvih glina na Marsu sugerira da su u krateru Gale možda postojali stabilni uvjeti prikladni za život možda milijun godina.

Prethodni izračuni pokazali su da je jezero u ovom krateru moglo nastati prije otprilike 3,5 milijarde godina kada je atmosfera Crvenog planeta bila gušća i kad je na svojoj površini mogla zadržavati tekuću vodu.

Na temelju prethodnih proračuna, jezero je postojalo oko 10 milijuna godina. Znanstvenici još nisu pronašli dokaze da je ovo jezero imalo prikladne životne uvjete, poput blagih temperatura i neutralne kiselosti. Međutim, nova istraživanja pokazuju da je vjerojatnost za to prilično velika.

Ako naknadna istraživanja potvrde trenutno otkriće, to bi bio proboj stoljeća ili možda čak najveći od početka istraživanja svemira. A da je život postojao u krateru Gale koji je drevno jezero, to bi u konačnici značilo da je život mogao postojati i na brojnim drugim mjestima na Marsu.

Štoviše, ako je Crveni planet ikad imao uvjete da podrži i najjednostavnije oblike života, to bi također moglo značiti da bi Mars mogao biti nastanjiv i danas, možda oko polova na kojima još uvijek postoji led.

U nedavnom otkriću, drugi tim astronoma pronašao je znakove da ispod Južnog pola može postojati nevjerojatna količina podzemne vode.

• Clarke, A. (2021, June 29). Clay Minerals in Gale Crater Show Say Mars Once Habitable. Science Times.
• Liberatore, S. (2021, June 28). Clay minerals collected on Mars suggests it may have been habitable for up to a million of years. Daily Mail Online.
• Losa-Adams, E., Gil-Lozano, C., Fairén, A. G., Bishop, J. L., Rampe, E. B., & Gago-Duport, L. (2021, June 28). Long-lasting habitable periods in Gale crater constrained by glauconitic clays. Nature News.
• O’Callaghan, J. (2021, June 28). Clays found in Martian crater hint that the planet was once habitable. New Scientist.