• Astronomija
  • Najveći svjetski radioteleskop pretražuje Barnardovu zvijezdu za izvanzemaljskim signalima
Astronomija

Barnardova zvijezda, mali crveni patuljak udaljen svega šest svjetlosnih godina od Zemlje, tek je 1916. godine privukao pažnju astronoma E. E. Barnarda zahvaljujući njegovom iznimno brzom kretanju. Iako je već bio snimljen krajem 19. stoljeća u Harvard Observatory, zbog njegove slabosti nije privlačio veću pozornost. Od tada je postao jedna od najintenzivnije proučavanih crvenih patuljaka.

Što je posebno intrigantno kod Barnardove zvijezde jest činjenica da je bio među prvim zvijezdama za koje se vjerovalo da imaju planete. Još sedamdesetih godina prošlog stoljeća, neka su istraživanja sugerirala postojanje plinovitih divova u njegovoj orbiti, no kasnija su otkrića tu hipotezu opovrgnula. Godine 2018. istraživači su sugerirali postojanje super-Zemlje, no kasnija su istraživanja ukazala na to da su uočene fluktuacije zapravo bile posljedica solarnih erupcija. Najnovija otkrića potvrdila su da u blizini Barnardove zvijezde ne postoje planeti veći od 70% Zemljine mase.

Bernardova zvijezda, iznimka u kozmosu

I dok većina crvenih patuljaka ima planete, Barnardova zvijezda je iznimka. Na primjer, crveni patuljak Kepler-42, sličan Barnardovoj zvijezdi po dobi i veličini, ima najmanje tri terestrička planeta. Unatoč tome, nedavno objavljena studija na arXivu posebno se fokusirala na Barnardovu zvijezdu u potrazi za izvanzemaljskim signalima.

U istraživanju je korišten kineski teleskop FAST, sličan po dizajnu Arecibo opservatoriju, ali znatno većih dimenzija. Zbog svoje osjetljivosti na specifične frekvencije idealne za dugoročnu komunikaciju, FAST je postao ključni instrument u potrazi za izvanzemaljskim signalima.

Studija je pretraživala Barnardovu zvijezdu za uskotračnim emisijama – tipom signala koji bismo mogli očekivati ako postoji izvanzemaljska civilizacija koja nam namjerno šalje poruke. Osim toga, istraživači su posebno obratili pažnju na signale koji bi mogli dolaziti s hipotetske super-Zemlje Barnardove zvijezde.

Iako rezultati nisu pokazali prisutnost izvanzemaljskih signala, ovaj je eksperiment bio prvenstveno usmjeren na testiranje sposobnosti teleskopa FAST. U budućnosti će se pažnja više usredotočiti na zvijezde koje imaju potvrđene planete u njihovim nastanjivim zonama, gdje su šanse za otkrivanje izvanzemaljskog života znatno veće.