Znanost

Može li Zemlja napustiti Sunčev sustav?

Može li Zemlja ikada doista napustiti Sunčev sustav?

Prema Matteu Ceriottiju, zrakoplovnom inženjeru i predavaču inženjerstva svemirskih sustava na Sveučilištu u Glasgowu u Velikoj Britaniji  u e-poruci za Live Science, vrlo je malo vjerojatno, no ne i nemoguće.

Predložio je način na koji bi se teoretski ovaj događaj mogao ostvariti:

“Zemlja bi se mogla odmaknuti od svoje orbite djelovanjem masivnog međuzvjezdanog objekta, koji leti kroz međuzvjezdani prostor i dolazi u Sunčev sustav te prolazi blizu Zemlje”, rekao je.

“U ovom bliskom susretu, poznatom kao ‘prelet’, Zemlja i objekt bi razmijenili energiju i zamah, a Zemljina bi orbita bila poremećena. Da je objekt brz, velik i dovoljno blizu, mogao bi projicirati Zemlju izvan Sunčevog sustava.”

Timothy Davis, viši predavač fizike i astronomije na Sveučilištu Cardiff u Velikoj Britaniji, složio se da bi Zemlja teoretski mogla biti izbačena iz Sunčevog sustava i ima vlastitu hipotezu o tome kako bi se to moglo dogoditi.

“Planeti, kakvi trenutno postoje, nalaze se u stabilnim orbitama oko Sunca. Međutim, ako bi Sunce imalo bliski susret s drugom zvijezdom, tada bi gravitacijske interakcije tih tijela mogle poremetiti te orbite i potencijalno uzrokovati da Zemlja bude izbačena iz Sunčevog sustava”, rekao je Davis Live Scienceu u e-poruci.

Kraj života kakvog poznajemo

Iako je takav događaj daleko od vjerojatnog, što bi se dogodilo da se Zemlja izdvoji iz Sunčevog sustava?

“Zemlja bi lebdjela u međuzvjezdanom prostoru sve dok je ne proguta druga zvijezda ili crna rupa”, rekao je Ceriotti.

Kada bi Zemlja napustila Sunčev sustav, to bi rezultiralo nestajanjem cijelog života na Zemlji, zbog nestajanja atmosfere i posljedične varijacije u klimi.

Gotovo sva energija koju koriste živi organizmi na Zemlji potječe od Sunca, bilo izravno ili neizravno .

“U ovom scenariju, što se Zemlja više udaljava od Sunca, to bi njena temperatura postajala niža. Na kraju bi se potpuno smrznula. Jedini preostali prirodni izvor topline bilo bi raspadanje radioaktivnih elemenata u Zemljinoj kori preostalih od formiranje Sunčevog sustava”, rekao je Davis.

Međutim, postoje predviđanja koja sugeriraju da bi naš Sunčev sustav mogao postati toliko nestabilan da će Zemlja ipak biti iz njega izbačena, ili potpuno uništena.

“Predviđamo da je naša galaksija na putu da se sudari s Andromedom za otprilike 4,5 milijardi godina. Takav veliki sudar milijuna zvijezda vjerojatno će izazvati veliki poremećaj u Sunčevom sustavu!” rekao je Ceriotti. “Također se predviđa da će se Sunce u sljedećih 5 milijardi godina povećati i progutati Zemlju”, dodao je.

Joe Phelan (28.kolovoza, 2022.), “Could Earth ever leave our solar system?,” LiveScience.com