Astronomija

Megakomet Bernardinelli-Bernstein otkriće je desetljeća

Izvor: helios-i.mashable.com.

Komet je dobio svoje ime prema dvojici znanstvenika koji su radili na njegovom otkriću, Pedru Bernardinelliju i Gary Bernsteinu, astronomima sa Sveučilišta Pennsylvania.

Kako je došlo do otkrića 2014.?

Bernardelli se u to vrijeme bavio svojim doktorskim radom čiji su fokus bili transneptunski objekti, dok je Bernstein  tražio tragove distorzije uzrokovane tamnom materijom. Transneptunski objekti su inače komadi svemirskog stijena koji kruže oko 150 milijuna kilometara od Sunca, izvan Neptunove orbite. Bernardinelli je jednom prilikom uočio objekt udaljen 29 astronomskih jedinica čija je orbita sezala na desetine tisuća astronomskih jedinica od Sunca. Isprve je smatrao da se radi o grešci, stoga je slučaj dao na analizu svojem savjetniku Bernsteinu.

Znanstvenici su uočili komet Bernardinelli-Bernstein u podacima DES-a (Dark Energy Survey – hrv. istraživanje tamne energije), pribavljenima s teleskopa na Međuameričkom opservatoriju Cerro Tololo u Čileu, iz perioda 2013.-2019. godine. Projekt DES snimio je više od 80 000 fotografija neba, a na svakoj od njih nalaze se na deseci tisuća svemirskih objekata različitih veličina i oblika.

Bernardinelli i Bernstein zamijetili su veliki komet na čak 20 ili 30 zasebnih fotografija, što je bio i više nego dovoljan dokaz o njegovoj autentičnosti. Algoritam koji su koristili, isprve je bio namješten za detektiranje objekata koji se nalaze najmanje 30 astronomskih jedinica od Sunca što je odgovaralo položaju transneptunskih objekata, početnih meta istraživača.

Komet C / 2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein), na kompozitnoj slici sintetičke boje napravljenoj 1-metarskim teleskopom Las Obomservatorija u Sutherlandu, u Južnoj Africi, 22. lipnja 2021. Izvor: LOOK / LCO

Isparavajuća ledena stijena

2017. godine, komet Bernardinelli-Bernstein već se nalazio samo 25 astronomskih jedinica od Sunca. Par znanstvenika odmah je procijenio Bernardinelli-Bernsteina kao najveće poznato ledeno svemirsko tijelo te vrste, s promjerom od preko 160 kilometara. Veliki ledeni kometi zanimljivi su jer polako isparavaju dok prolaze pored Sunca, ostavljajući za sobom spektakularan svjetleći trag.

Otkriće ovog kometa, izazvalo je oduševljenje zbog njegove izuzetne veličine. Znanstvenici su dosad otkrili samo dva kometa te vrste: Hale-Bopp koji je došao nadomak Zemlje 1997. godine te C/2002 VQ94 (LINEAR) koji se približava Jupiterovoj orbiti.

Otkriće Bernardinelli-Bernsteina, pomoglo je znanstvenicima u sastavljanju kronologije ranog Sunčevog sustava. Naime, smatra se da je u svojim mladim danima, Sunčev sustav imao prstenje sitnih ledenih stijena koje su kružile oko velikih planeta. Kako su planeti migrirali kroz Sunčev sustav, tako su svojom gravitacijom odbacivali ledene krhotine od sebe.

Većina leda završila je u Kuiperovom pojasu te Oortovom oblaku. Gravitacija ih tek povremeno približi Sunčevom sustavu, zaokupljajući pozornost naših teleskopa. Znanstvenici kao što je Meg Schwamb, planetarna astronomkinja na Kraljičinom Sveučilištu u Belfastu, u Sjevernoj Irskoj, koja nije sudjelovala u istraživanju, smatraju da u Kuiperovom pojasu postoji još objekata sličnih Bernardinelli-Bernsteinu.

Orbitalni dijagram koji prikazuje put kometa C / 2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein) kroz Sunčev sustav. Put kometa prikazan je sivom bojom kada je ispod ravnine planeta te podebljano bijelom kad je iznad ravnine. Izvor: nasa.gov

Nove spoznaje o megakometu

U međuvremenu su znanstvenici proučili aktualnu lokaciju megakometa te pronašli dodatne podatke iz njegove prošlosti. Već na ranijim slikama, bilo je vidljivo da je komet aktivan te da se počeo ‘odmrzavati’.

Zbog zagrijavanja i isparavanja leda koje osvjetljava komet te zamagljenja njegove jezgre, isprve je došlo do krive procjene njegove veličine. Znanstvenici zasad špekuliraju da je komet nešto manji od originalne aproksimacije. Usprkos tome, Bernardinelli-Bernstein i dalje je zanimljiv astronomima zbog svog aktivnog isparavanja na tako velikoj udaljenosti.

Komet je prvi put zapažen još 2010., a nova otkrića se nastavljaju sve do danas. 2031. imat ćemo priliku gledati Bernardinelli-Bernstein kako prolazi blizu Sunca (na samo 10,9 astronomskih jedinica). To je od izrazite važnosti jer se radi o desetljećima promatranja koja bi mogla dovesti do značajnih spoznaja o ovoj klasi kometa.

Brockmeier K. E. (28. lipanj 2021.) Giant comet found in outer solar system, Penntoday.upenn.edu (pristupljeno 8. rujna 2021.)

Bartels M. (7. rujna 2021.), The ‘megacomet’ Bernardinelli-Bernstein is the find of a decade. Here’s the discovery explained. The scientists that found Comet Bernardinelli-Bernstein are an unlikely pair., Space.com (pristupljeno 8. rujna 2021.)

Leitch C. (16. kolovoza 2021.), ‘Mega-Comet’ on Track to Visit Solar System in 2031, Labroots.com (pristupljeno 8. rujna 2021.)