• Svemir
  • Evo kako možemo koristiti satelite za obranu od udara asteroida

Evo kako možemo koristiti satelite za obranu od udara asteroida

Sustav obrane od asteroida možda već postoji.

Na Međunarodni dan asteroida, koji se svake godine obilježava 30. lipnja, UN je skrenuo pozornost na potrebu zaštite planeta od opasnih nebeskih tijela. Kako bi razmijenila ideje o tome kako zaštititi Zemlju, organizacija je stvorila Savjetodavnu skupinu za planiranje svemirskih misija, forum koji okuplja svemirske agencije iz različitih zemalja, a koja je 2020. godine uključila 19 sudionika.

Unatoč mnogim različitim prijedlozima za presretanje asteroida opasnih za Zemlju, većina ideja i dalje je povezana s dinamičkim utjecajem na tijela koja koriste svemirske letjelice, nove satelite ili eksplozije.

Budući da u cijeloj povijesti niti jedan uređaj nije posebno dizajniran za udaranje opasnog asteroida, stručnjaci su počeli razmišljati o tome kako ih oboriti pomoću dostupnih sredstava.

Uklanjanje asteroida postojećim prenamijenjenim satelitima

Jednu od izvornih ideja predložio je europski proizvođač zrakoplova Airbus koji se, između ostalog, bavi razvojem i stvaranjem satelita.

Njegovi inženjeri vjeruju da se veliki telekomunikacijski sateliti koji emitiraju televizijske signale na Zemlju mogu koristiti za izbacivanje opasnih asteroida iz njihove orbite.

Kao dio koncepta Fast Kinetic Deflection, razvijenog u obrambenom odjelu tvrtke, trebao bi odbiti prijetnju sudara s asteroidom preusmjeravanjem svemirske letjelice na njega. I za to nije potrebno izmišljati novi uređaj.

Većina komunikacijskih satelita nalazi se u takozvanoj geostacionarnoj orbiti, oni vise nad jednom kćerkom Zemlje na nadmorskoj visini od 36 tisuća kilometara, vrteći poput planeta jednu revoluciju dnevno.

Ti su sateliti obično prilično teški, otprilike veličine malog autobusa i teški četiri do šest tona. Ova je okolnost ponukala inženjere da koriste takve uređaje za potiskivanje asteroida iz orbite.

Prema Albertu Falkeu, razvojniku koncepta FastKD u Airbusu, da bi se asteroid koji prijeti Zemlji izbacio iz orbite, u kratko vrijeme trebat će desetak takvih vozila.

Prema scenariju koji je predložio Airbus, u slučaju da se otkrije opasni asteroid koji se približava Zemlji, svi proizvođači satelita na svijetu moraju hitno pretvoriti nadolazeće komunikacijske satelite u protuasteroidno oružje.

Svi takvi projektili moraju biti lansirani u roku od mjesec dana kako bi otprilike u isto vrijeme došli do opasnog tijela.

Ukupni zamah satelita koji udaraju u asteroid može pomaknuti njegovu putanju za samo nekoliko centimetara, ali to bi moglo biti dovoljno da ga izbaci iz smjera, prelazeći Zemljinu orbitu.

Prema znanstvenicima, da bi pogodio asteroid, satelitski projektil mora biti opremljen posebnim modulom za komunikaciju u međuplanetarnom svemiru sa Zemljom, kao i za navigaciju i točan prilaz tijelu.

Ostale slične inicijative

Nedavno su kineski znanstvenici iznijeli još jednu inicijativu za zaštitu Zemlje od potencijalne prijetnje iz svemira. Predložili su da se pomoću 23 teške rakete Changzheng-5 (najteža raketa u Kini danas) odbije od orbite 492-metarski asteroid Bennu, koji će letjeti na prilično bliskoj (7,5 milijuna kilometara) udaljenosti od Zemlje između 2175. i 2199. godine. Trenutno se vjerojatnost pada na Zemlju u ovom vremenskom razdoblju procjenjuje na 1/2700.

Prema izračunima Kineza, istodobno lansiranje i udarac projektila teških 24 tone, koji mogu lansirati takve rakete, uzrokovat će da asteroid pomakne putanju za 9 tisuća kilometara – udaljenost 1,5 puta veća od promjera Zemlje.

Ranije je Roscosmos izvijestio da Rusija također provodi istraživanje o aktivnoj zaštiti od asteroida. Aleksandar Bloshenko, izvršni direktor državne tvrtke za perspektivne programe i znanost, objasnio je planove za stvaranje konstelacije satelita za upozoravanje na opasnost od kometa.

• Falke, A., Atkinson, K., & Chapuy, M. (n.d.). Hijacking a satellite for Short-Warning Asteroid Deflection – FastKD Mission, Design and Implementation.
• Pultarova, T. (2021, July 8). Repurposed communications satellites could help save humanity from an asteroid impact. Space.com.
• ROBITZSKI, D. (2021, July 12). Scientists: We Could Smash Existing Satellites Into a Killer Asteroid to Knock It Off Course. Futurism.
• Turner, B. (2021, July 10). China wants to launch asteroid-deflecting rockets to save Earth from Armageddon. LiveScience.
• Whitwam, R. (2021, July 12). We Might Be Able to Deflect an Asteroid by Sacrificing Satellites. ExtremeTech.