Komad raketnog svemirskog otpada udario u Mjesec

Zemlja i Mjesec (©NASA's Scientific Visualization Studio by Ernie Wright)
autor

Komad raketnog svemirskog otpada – za koji se isprva smatralo da pripada Falconu 9, a kasnije je sugerirano kinesko podrijetlo – udario je u površinu Mjeseca.

Udarni komad

Komad raketnog svemirskog otpada udario je u petak 4. ožujka u površinu Mjeseca. U javnosti – široj i onoj akademskoj – još uvijek traje spor oko toga koja ga je država lansirala i rasprava o složenosti praćenja objekata koje je napravio čovjek u dubokom svemiru.

Ono što se pouzdano zna je da je komad udario drugu stranu Mjeseca, izvan dometa zemaljskih teleskopa i vjerojatno također daleko od neposrednog pogleda NASA-inog Lunar Reconnaissance Orbitera.

Nakon pada NASA-in orbiter uputit će se u potragu za nastalim kraterom, rekao je glasnogovornik NASA-ine misije.

Zapetljana svemirska priča

Međutim, put komada otpada do Mjeseca veoma je zapetljan. Izvori su različito upućivali na raketu SpaceX Falcon 9, kinesku raketu ili možda neko drugo vozilo.

Rasprave su uokvirile poteškoće u traženju malih objekata u blizini mjesečeve orbite, što ima veće implikacije za praćenje misija i krhotina jer NASA-in program Artemis i svemirske snage Sjedinjenih Država, obje za ciljeve svojih misija nakon 2020-ih godina imaju cislunarni prostor.

Tko stoji iza svega?

Prije nekoliko mjeseci, astronom Bill Gray (koji vodi program Pluton Project koji prati udaljene svemirske objekte) izvorno je identificirao lažni objekt kao gornju fazu rakete SpaceX Falcon 9 koja je lansirala satelit Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) u veljači 2015. Ovo otkriće izazvalo je međunarodne vijesti i pozornost.

Dublja analiza, međutim, otkrila je da Falcon 9 nije vjerojatni krivac. Orbita ne odgovara onoj DSCOVR Falcon 9, rekao je Gray u ispravci svog početnog rada.

Potom je u javnost došla informacija da putanja komada više nalikuje orbiti gornjeg stupnja rakete koja je lansirala kinesku misiju Chang’e 5-T1 2014. Više neovisnih opažanja sugerira da je komad kineskog podrijetla, međutim Kina je zanijekala odgovornost.

Kina se ogradila

„Prema kineskom praćenju, gornja faza rakete povezana s… misijom ušla je u Zemljinu atmosferu i potpuno izgorjela“, rekao je glasnogovornik ministarstva vanjskih poslova Wang Wenbin 21. veljače na web stranici kineske vlade. Kineski dužnosnici u raspravi su naglasili da je nacija vrlo oprezna o tome kako odlaže sve raketne faze ubrzo nakon lansiranja.

Kina se posljednjih godina našla na udaru kritika zbog prakse letova u svemir za koju neki stručnjaci kažu da je bila neodgovorna. Primjerice, 2021. godine, 23-tonska jezgra kineskog boostera Long March 5B nekontrolirano se srušila u more ubrzo nakon lansiranja.

Spor ostaje neriješen. Pad svemirskog otpada na Mjesec nije predstavljao prijetnju nijednoj infrastrukturi, s obzirom na to da se događa na malo istraženoj udaljenoj strani Mjeseca.

Međutim udarac naglašava potrebu za suradnjom i transparentnošću između nacija ako čovječanstvo na površini Mjeseca želi podići stalnije baze.

Booster koji će udariti u Mjesec 4. ožujka ipak ne pripada SpaceX Falconu 9

Elizabeth Howell (3. ožujka 2022.), „An out-of-control piece of rocket space junk is crashing into the moon: Here’s what to know,“ space.com (pristup 7. ožujka 2022.)

Elizabeth Howell (19- veljače 2022.), „Rogue rocket poised to hit moon is Chinese, not a SpaceX Falcon 9, student observations confirm,“ space.com (pristup 7. ožujka 2022.)

Starr M. (14. veljače 2022.), „The Thing About to Crash Into The Moon May Not Be a SpaceX Rocket After All,“ Sciencealert.com (pristup 7. ožujka 2022.)