Ključni spojevi za život pronađeni u dubokom svemiru

Još jedan važan spoj otkriven u molekularnom oblaku.

Španjolski astronomi otkrili su spektralne znakove Etanolamina, jedne od najvažnijih molekula u staničnim membranama. Molekula je pronađena u gustom oblaku prašine i plina u dubokom svemiru, u sredini Mliječne staze.

Prisutnost Etanolamina upućuje na to da se ključni spojevi za život mogu formirati u međuzvjezdanom prostoru i oblacima prašine i pline, te dati poticaj stvaranja i ranog razvoja staničnih membrana, kako na Zemlji, tako i na drugim planetima.

Tim astronoma otkrio je znakove prebiotičkog etanolamina u svemirskoj regiji molekularnog oblaka G++ 0.693. Za ovo otkriće koristili su 30-metarski IRAM teleskop, lociran u planinskom lancu Sierra Nevada.

Prošle je godine u istoj regiji Mliječne staze pronađena organska molekula, koja također igra veliku ulogu kod formiranja amino kiselina. Tada pronađena molekula zove se propragilimin, koja se, iako nestabilna u Zemaljskim uvjetima, uspijeva formirati i održati u svemiru.

Etanolamin je u malim količinama prethodno znao biti pronađen i u meteoritima,  iako znanstvenici nisu bili sigurni dolazi li on iz svemira, ili je to rezultat raspadanja drugih organskih tvari.

Tamni molekularni oblaci, gdje zvijezde još nisu formirane, očito su odlična mjesta za razvoj kompleksnih molekula.

Etanolamin je dio fosfolipida, koje se pronalazi u živim stanicama, te su dio staničnih membrana. Fosfolipidi su uključeni u prijenos masti, masnih kiselina i kolesterola.

Pronalazak etanolamina u dubokom svemiru podupire tvrdnje nekih znanstvenika kako se složeni spojevi mogu formirati u dubokom svemiru. Također, oni bi mogli pružiti poticaj stvaranju i ranom razvoju staniničnih membrana, kako u svemiru, tako i na Zemlji.  Formirani spojevi mogu postati dio planetezimala, svemirskih objekata koji orbitiraju oko protozvijezda (zvijezda u nastajanju).

Znanstvenici spekuliraju da je prisutnost etanolamina na mladoj Zemlji, zajedno sa amfifiličnim masnim kiselinama ili alkoholom, vjerojatno pridonijela stvaranju i ranom razvoju staničnih membrana.  Ova teorija podržana je od strane eksperimentalnih biologa i fizičara koji simuliraju uvjete na tek formiranoj Zemlji.

Poznato da je da prema postojećim modelima, život nikada nebi bio moguć bez ovakvih spojeva. Moguće je da bi se formirao na neki drugi način, no jedino se ovakav postanak uklapa u nama poznate modele.

U odgovarajućim uvjetima, primjerice u podvodnim hidrotermalnimotvorima, gdje se pretpostavlja da su nastali prvi oblici života, etanolamin je mogao pomoći kod stvaranja amino kiseline glicina. Poznato nam je da amino kiseline formiraju proteine.

Prošlogodišnje otkriće propragilimina, te nedavno otkriće etanolamina, proveo je isti znanstvenik Victor Rivilla. Rad njegovog tima daleko je od završenog. Ovaj uspješan tim nastavit će svoju potragu za “gradivnim blokovima života” u dubokom svemiru.

Krajnji cilj ovih istraživanja jest otkriti je li moguće formiranje fosfolipida u svemirskim uvjetima, što bi vjerojatno bilo jedno od najvećih znanstvenih otkrića u povijesti.

• Bizzocchi, L., Prudenzano, D., Rivilla, V. M., Pietropolli-Charmet, A., Giuliano, B. M., Caselli, P., Martín-Pintado, J., Jiménez-Serra, I., Martín, S., Requena-Torres, M. A., Rico-Villas, F., Zeng, S., & Guillemin, J.-C. (2020, June 15). Propargylimine in the laboratory and in space: millimetre-wave spectroscopy and first detection in the ISM. arXiv.org.
• Rivilla, V. M., Jiménez-Serra, I., Martín-Pintado, J., Briones, C., Rodríguez-Almeida, L. F., Rico-Villas, F., Tercero, B., Zeng, S., Colzi, L., Vicente, P. de, Martín, S., & Requena-Torres, M. A. (2021, June 1). Discovery in space of ethanolamine, the simplest phospholipid head group. PNAS.
• Yirka, B. (2021, May 25). Prebiotic ethanolamine found in a molecular cloud near the center of the Milky Way. Phys.org.