• Svemir
  • Kineski lunarni uzorci pokazuju raznolikost staklastih materijala na Mjesecu

Kineski lunarni uzorci pokazuju raznolikost staklastih materijala na Mjesecu

Krater Daedalus na tamnoj strani Mjeseca, na snimci svemirske letjelice Apollo 11 (©NASA).

Kineski znanstvenici otkrili su razne staklaste materijale u lunarnim uzorcima donesenih misijom Chang’e-5 i pojasnili njihova fizička podrijetla kroz procese hlađenja tekućine, taloženja pare i oštećenja zračenjem, prema Institutu za fiziku (IOP) pod okriljem Kineske akademije znanosti. Istraživači su otkrili da su uzorci sadržavali razne staklaste ili amorfne materijale, uključujući čestice stakla različitih oblika, uključujući globule, elipsoide, i druge vrste. Osim toga, otkriveno je i prionulo staklo sa špricavim, kapljicavim i drugim distribucijskim uzorcima te amorfnim rubovima uzrokovanim taloženjem pare i oštećenjima od zračenja.

Višerazmjenske udarne događaje

“Ovi materijali zabilježili su višerazmjenske udarne događaje na lunarnoj površini, što je od velike važnosti za razumijevanje formiranja i evolucije lunarnog tla”, rekao je dr. Zhao Rui iz IOP-a za Science and Technology Daily. Obilni mikro-udarni proizvodi, poput mikro i nano-skale staklenih kapljica i kratera, pokazali su da se lunarni regolit značajno mijenjao čestim bombardiranjem mikrometeorita.

Amorfni rubovi nastali zračenjem pod utjecajem solarnog vjetra i raširene plinske vezikule u prionulom staklu ukazivali su na ulogu solarnog vjetra u modificiranju lunarnog regolita na srednjoj i visokoj geografskoj širini Mjeseca, naveli su istraživači u svojoj studiji.

Izvorna staklena vlakna u lunarnim uzorcima

Istraživači su također prvi put identificirali izvorna staklena vlakna u lunarnim uzorcima. Izvorna ultra-protegnuta staklena vlakna ukazivala su na relativno blago udarno okruženje na mjestu slijetanja Chang’e-5.

Shen Laiquan, suradnik istraživač s IOP-a, rekao je da ova prirodna staklena vlakna dokazuju izvedivost upotrebe lunarnog tla za obradu i proizvodnju staklenih građevinskih materijala na lunarnoj površini.

To će podržati buduću izgradnju lunarnih baza, dodao je Shen. Ovi nalazi sugeriraju da su mali i blagi udari imali ključnu ulogu u preoblikovanju lunarnog površja na mjestu slijetanja Chang’e-5, a mogli bi utjecati na evoluciju regolita, distribuciju vode i svemirsko vrijeme na lunarnoj površini, prema studiji. Nalazi su objavljeni u časopisu National Science Review.