Astronomija

Kina objavila najdetaljniju kartu Marsa

Spektakularan novi Marsov mozaik

Znanstvenici iz Kine napravili su veliki iskorak u istraživanju Marsa objavivši najdetaljniju kartu površine Marsa u boji, s razlučivošću od 76 metara po pikselu. Ova nova karta pruža neviđeni uvid u topografiju, morfologiju i geološku strukturu Marsa, otvarajući nove mogućnosti za buduće istraživačke misije i znanstvena istraživanja. Prije lansiranja kineske misije Tianwen-1, podaci prikupljeni iz šest različitih misija koje su orbitirale Marsom omogućili su izradu globalnih slika površine planeta s rezolucijom boljom od 1 km. No, kada je riječ o globalnim kolorističkim fotografijama Marsa, najbolja dostupna karta bila je Mars Viking Colorized Global Mosaic, koja je imala razlučivost od 232 m po pikselu. Ova ograničenja ostavila su znanstvenicima prazninu u razumijevanju površine Marsa na detaljnijoj razini.

Kineska misija Tianwen-1 označila je prekretnicu u mapiranju Marsa. Od 25. srpnja 2022. godine, kamera MoRIC na letjelici Tianwen-1 snimila je Mars u 284 orbite, prikupljajući čak 14.757 fotografija s rezolucijama između 57 i 197 metara po pikselu. Ove slike pokrivaju cijelu površinu planeta, pružajući dosad neviđenu razinu detalja. Istovremeno, Tianwen-1 Mars Mineralogical Spectrometer prikupio je 325 serija podataka u vidljivom i bliskom infracrvenom spektru, s rezolucijama od 265 do 800 metara. Ovi podaci omogućili su stvaranje sveobuhvatne karte površine Marsa koja otkriva ne samo topografske detalje, već i mineralni sastav planeta.

Globalna karta Marsa u stvarnim bojama u Robinsonovoj projekciji izrađena je korištenjem MoRIC podataka iz misije Tianwen-1. Izvorna rezolucija podataka iznosi oko 76 metara po pikselu, a horizontalna preciznost je 68 metara. Izvor: Science China Press.

Tehnološke inovacije iza nove karte

Istraživački tim, predvođen profesorom Li Chunlaiem iz Nacionalnog astronomskog opservatorija Kineske akademije znanosti i profesorom Zhang Rongqiaom iz Centra za istraživanje Mjeseca i svemirskog inženjeringa, koristio je napredne tehnike obrade podataka kako bi stvorio ovu novu kartu. Jedna od ključnih tehnologija bila je metoda usklađivanja snopova podataka, koja je optimizirala originalne podatke o orbiti, tretirajući Mars kao jedinstvenu mrežu. Ova metoda smanjila je odstupanja između pojedinačnih MoRIC fotografija na manje od jednog piksela, omogućujući stvaranje neprekinute globalne slike Marsa. Za osiguranje konzistentnosti svjetline i boja, tim je koristio korekciju boje i globalnu uniformnost boja. Pravi tonovi površine Marsa izmjereni su pomoću MMS instrumenta na Tianwen-1 orbiteru, čime je stvorena referenca za precizno vraćanje stvarne boje Marsa.

Kao rezultat ovog istraživanja, razvijen je i objavljen globalni koloristički skup podataka i karta Marsa (Tianwen-1 Mars Global Color Orthomosaic 76 m v1) s razlučivošću od 76 metara i horizontalnom točnošću od 68 metara. Ovi proizvodi popunjavaju prazninu u visoko preciznom pozicioniranju globalnih kolorističkih podataka Marsa na stometarskoj skali. Ova nova karta Marsa trenutno je najdetaljnija i najtočnija globalna karta u stvarnim bojama, što značajno poboljšava razlučivost i autentičnost boja uobičajenih globalnih fotografija Marsa. Ovaj rad pruža visokokvalitetnu geografsku referencu za međunarodne znanstvenike, omogućujući detaljno kartiranje Marsa na razmjerima od desetaka metara pa sve do sub-metrskih skala. Nova karta predstavlja ključnu osnovu za buduće istraživačke misije na Marsu i daljnje znanstvene studije, pružajući neophodan alat za bolje razumijevanje Crvenog planeta.