• Svemir
  • James Webb otkrio je ogromnog galaktičkog protoklastera iz ranog svemira

James Webb otkrio je ogromnog galaktičkog protoklastera iz ranog svemira

James Webb prva slika - naslovnica (NASA)

NASA-in svemirski teleskop James Webb potvrdio je spektroskopski udaljenosti mladog protoklastera galaksija samo 650 milijuna godina nakon velikog praska, pružajući uvide u razvoj rane svemira.

Proučavanje razvoja rane svemira ključno je jer pruža uvid u podrijetlo i evoluciju svemira. Analizirajući rane faze svemira, znanstvenici mogu bolje razumjeti kako su se galaksije, zvijezde i druga nebeska tijela formirala i razvijala tijekom milijardi godina.

Osim toga, ovo istraživanje može pomoći odgovoriti na temeljna pitanja o strukturi, sastavu i općem ponašanju svemira. Konačno, razumijevanje razvoja rane svemira od vitalnog je značaja za unaprjeđenje našeg znanja o svemiru i našem mjestu u njemu.

Istraživanje rane svemira s teleskopom James Webb

S teleskopom James Webb, astronomi mogu proučavati formiranje galaksija u ranom svemiru kao nikada prije. Teleskop je potvrdio protoklaster od sedam galaksija na crvenom pomaku od 7,9, otprilike 650 milijuna godina nakon velikog praska.

Formiranje masivne konglomeracije

Protoklaster predstavlja najranije faze onoga što će se na kraju razviti u masivnu konglomeraciju sličnu Coma klasteru, koji sadrži tisuće gravitacijski vezanih galaksija. Predviđa se da će budući razvoj nesavršenog klastera rasti u veličini i masi da bi nalikovao Coma klasteru modernog svemira.

Mjerenja bez presedana s Webb-ovim blisko infracrvenim spektrografom

Webb-ov blisko infracrveni spektrograf (NIRSpec) pružio je precizna mjerenja udaljenosti galaksija i njihovih visokih brzina unutar halosa tamne tvari. Spektralni podaci omogućili su astronomima modeliranje i mapiranje budućeg razvoja protoklastera do današnjih dana.

Klasteri galaksija i gravitacijska leća

Klasteri galaksija, najveće poznate koncentracije mase u svemiru, mogu dramatično iskriviti tkaninu prostor-vremena kroz gravitacijsku leću. Taj učinak omogućuje astronomima promatranje objekata poput divovskog povećala iza klastera. Istraživački tim iskoristio je ovaj fenomen za promatranje protoklastera kroz Pandorin klaster.

Webb-ovi infracrveni instrumenti dizajnirani su kako bi popunili praznine u podacima iz drevnog svemira, omogućujući istraživačima bolje razumijevanje formiranja velikih klastera poput Pandora i Coma. Sedam galaksija prvi su puta identificirane kao kandidati koristeći podatke iz programa Hubble Space Telescope Frontier Fields, a Webb je nastavio istraživanje, prikupljajući detaljne spektroskopske podatke.

Buduća suradnja s NASA-inim svemirskim teleskopom Nancy Grace Roman

Istraživački tim očekuje daljnju suradnju između Webba i NASA-inog svemirskog teleskopa Nancy Grace Roman u otkrivanju ranih skupina galaksija. Misija Roman, zakazana za lansiranje u svibnju 2027., pomoći će u identificiranju više kandidata za protoklaster galaksija koje će Webb potvrditi pomoću svojih spektroskopskih instrumenata.