Ingenuity u novoj misiji nakon nedavnog uspjeha

autor

NASA-in ‘mali helikopter’ Ingenuity nedavno je u svom 26. letu na površini Marsa snimi ostatke letjelice, a niti mjesec dana kasnije već je u novoj važnoj misiji!

Nevjerojatni ‘helikopter’ Ingenuity

Ingenuity je došao u središte pozornosti kada je nedavno posjetio olupinu letjelice koja je na Mars spustila rover Perseverance. Tom prilikom zabilježeno je deset slika s otprilike 8 metara visine, a koje su znanstvenicima važan izvor za prikupljanje podataka za razvoj programa Mars Sample Return. Ovaj program za cilj ima s Marsa na Zemlju poslati uzorke koje su prikupili – ili će tek prikupiti – NASA-ini roveri.

Krhotine i ostatci padobrana i stražnje školjke letjelice koja je spustila NASA-in rover 'Perseverance' na površini Marsa 19. travnja 2021. godine (©NASA-JPL/Caltech).
Krhotine i ostatci padobrana i stražnje školjke letjelice koja je spustila NASA-in rover ‘Perseverance’ na površini Marsa 19. travnja 2021. godine (©NASA-JPL/Caltech).

Posjet se dogodio 19. travnja, točno godinu dana od prvog polijetanja malog helikoptera na Crveni planet. Ingenuity je tada postala prva letjelica koja je letjela u atmosferi drugog planeta.

Ovaj poduhvat bio je 26. let ‘helikoptera’, što zvuči gotovo nevjerojatno ako znamo da je NASA izvorno planirala da će moći odraditi svega pet letova! NASA sada redovito koristi ovaj ‘mali helikopter’ kao zračni izviđač da pomogne roveru Perseverance u njegovoj znanstvenoj misiji.

Putuje na mjesta na koja roveri ne mogu

Ingenuity ne pruža samo slike iz zračne perspektive, već omogućuje našem timu da na Marsu bude na dva mjesta istovremeno,“ rekao je Ken Farley s Caltecha, projektni znanstvenik Perseverancea.

Naime, slanje rovera u istraživanje i provjeru zna biti izuzetno dugotrajno i sporo te zahtjeva mjesece priprema i prevladavanje niza prepreka – poput, primjerice, oštrog kamenja na površini Crvenog planeta.

Ingenuity tako omogućava timu da brže i efikasnije istraži i provjeri mjesta koja bi za Marsove rovere iziskivala puno dulji put ili čak bila nedostižna.

Ponovno u ulozi ‘izviđača’

‘Helikopter’ se ponovno našao u ulozi izviđača tijekom misije izviđanja grebena Fortuna. Riječ je o grebenu koji je važna geološka značajka od posebnog interesa jer podatci prikupljeni iz orbite i s udaljenosti rovera Perseverancea, ukazuju na to da je to Fortuna granica između dvije glavne kamene jedinice na dnu kratera.

NASA-in helikopter 'Ingenuity' istražio je ovaj greben u blizini drevne riječne delte u krateru Jezero jer je od interesa za znanstvenike rovera Perseverance. Uvećano desno nalazi se krupni plan jednog od stjenovitih izdanaka grebena. Slika je snimljena 23. travnja, tijekom 27. leta NASA-inog 'helikoptera' (©NASA/JPL-Caltech).
NASA-in helikopter ‘Ingenuity’ istražio je ovaj greben u blizini drevne riječne delte u krateru Jezero jer je od interesa za znanstvenike rovera ‘Perseverance’. Uvećano desno nalazi se krupni plan jednog od stjenovitih izdanaka grebena. Slika je snimljena 23. travnja, tijekom 27. leta NASA-inog ‘helikoptera’ (©NASA/JPL-Caltech).

Prethodne slike sugeriraju da su nagnuti slojevi stijena u ovom području Marsa neuobičajeni (za razliku od Zemlje, gdje tektonika ploča i potresi uzrokuju naginjanje).

Važnost leta

Znanstveni tim također će imati priliku usporediti slike ovog grebena – koje nastaju tijekom najnovije leteće misije (nazvane Flight 27) – s podatcima koje su Ingenuity i Perseverance prikupili o sličnom grebenu pod nadimkom Artuby u regiji South Séítah kratera Jezero. Usporedba Ingenuityjevih snimaka dvaju zakošenih grebena može pomoći znanstvenicima da bolje razumiju povijest dna kratera, a možda i sile koje su bile u igri u ovom dijelu kratera Jezero prije milijardi godina.

Helikopter Ingenuity poslao slike Marsa u boji

Jet Propulsion Laboratory (3. svibnja 2022.), „NASA’s Mars Helicopter scouts ridgeline for Perseverance science team,“ phys.org (pristup 4. svibnja 2022).

Stephen Clark (27. travnja 2022.), „Ingenuity helicopter flies over leftover wreckage from Mars landing last year,“ spaceflightnow.com (pristup 4. svibnja 2022).

Victor Tangermann (27. travnja 2022.), „Mars Helicopter Flies Over NASA Wreckage,“ futurism.com (pristup 4. svibnja 2022).

Anonymus, „Ingenuity,“ jpl.nasa.gov (pristup 4. svibnja 2022).