Curiosity promijenio rutu zbog oštrih stijena

autor

NASA-in rover Curiosity morao je promijeniti rutu kako bi izbjegao ponovna teška oštećenja kotača usred vožnje preko ‘naoštrenih’ stijena na površini Crvenog planeta.

Nova ruta Curiosityja

NASA-in rover Curiosity veći je dio ožujka proveo uspinjući se na Greenheugh Pediment – blagu kosinu prekrivenu krševitim pješčenjaka.

Međutim, 18. ožujka NASA-in tim uočio je neočekivanu promjenu terena te je donesena odluka da Curiosity mora promijeniti rutu uspona. Naime, put kojim je Curiosity trebao krenuti bio je prekriven s nizom izoštrenih stijena (‘izoštrene’ pod utjecajem vjetra), takozvani ventifakti. Iz NASA-inog istraživačkog tima rekli su da u deset godina aktivnosti na površini Marsa nisu vijdeli toliko oštrih stijena na jednom mjestu.

NASA-in rover Curiosity koristio je svoju kameru (Mastcam) kako bi snimio ovu panoramu od 360 stupnjeva 23. ožujka 2022. Na slici se mogu vidjeti oštre stijene koje bi mogle oštetiti roverove kotače, a koje NASA-in tim – zbog izgleda koji podsjeća na ljuskavi pokrov – nazivaju „aligatorska leđa“ (©NASA/JPL-Caltech/MSSS).

Strah od ponavljanja nesreće

Ventifakti su već i ranije opasno oštetili Curiosityjeve kotače. Od tada su inženjeri pronašli načine za usporavanje trošenja kotača – uključujući algoritam za kontrolu proklizavanja – kako bi produljili životni vijek kotača.

Slika oštećenja na kotačima rovera Curiosity, uslikana 19. ožujka 2017. (©NASA).

U sklopu preventivnih aktivnosti našlo se i detaljno planiranje rute rovera koja izbjegava vožnju preko takvih stijena. Ove opasne stijene, koje prijete roverovim kotačima, napravljeni od pješčenjaka – najtvrđe vrste stijene s kojom se Curiosity susreo na Marsu.

„Aligatorska leđa“

NASA-in tim ove je stijene neformalno prozvao „leđima aligatora“ zbog izgleda koji podsjeća na ljuskavi pokrov ove životinje. Iako je misija izviđala područje koristeći orbitalne snimke one nisu bile vidljive sve dok im rover nije prišao i snimio ih svojom kamerom.

„Iz Curiosityjevih fotografija bilo je očito da to ne bi bilo dobro za naše kotače. Išlo bi sporo i ne bismo bili u mogućnosti implementirati najbolje prakse vožnje rovera,“ rekla je voditeljica NASA-inog Curiosity projekta, Megan Lin.

Ipak, treba istaknuti, ove stijene „aligatorskih leđa“ nisu neprohodne za Curiosity. Međutim problem je što bi rover trebao voziti iznimno sporo te bi sam put – čak i uz pažljivu i sporu vožnju – jako istrošio kotače te je NASA-in tim odlučio da ova ruta jednostavno nije vrijedna tolike ‘cijene’.

Nastavak istraživanja

Ova komplikacija tek je jedna u nizu ‘problema’ s kojima se NASA-in rover susreo. Naime, inženjeri su zabrinuti i zbog drugih znakova istrošenosti. Posebnu pažnju zahtjeva roverova robotska ruka na kojoj se nalazi bušilica i koja je neophodna za prikupljanje uzoraka površine Crvenog planeta.

Mehanizmi kočenja na dva zgloba ruke prestali su raditi u posljednjih godinu dana. Na sreću svaki spoj ima ‘rezervne’ dijelove kako bi se osigurala funkcionalnost ruke u slučaju problema, no inženjeri će svejedno morati smisliti kako produljiti životni vijek roverove ruke.

Tim sada čeka novi izazov te planiranje nove rute kojom će Curiosity nastaviti svoj uspon – započet 2014. godine – uz Mount Sharp, planinu visoku 5.5 kilometara. Dok se penje Curiosity je u stanju proučavati različite sedimentne slojeve koje je oblikovala voda prije više milijardi godina. Ovi slojevi pomažu znanstvenicima razumjeti je li mikroskopski život mogao preživjeti i postojati na drevnom Marsu.

Curiosity snimio „mineralno cvijeće“ na Marsu

Andrew Good, Karen Fox, Alana Johnson (7. travnja 2022.), „NASA’s Curiosity Mars Rover Reroutes Away From ‘Gator-Back’ Rocks,“ nasa.gov (pristup 12. travnja 2022).

Anonymus (21. ožujka 2017.), „Break in Raised Tread on Curiosity Wheel,“ mars.nasa.gov (pristup 12. travnja 2022).