Hubble snimio fotografiju neobične galaksije

Neobična struktura izolirane patuljaste nepravilne galaksije NGC 1156 (ESA NASA) - naslovna
autor

Neobična galaksija NGC 1156 specifična je po tome što nema niti spiralnu niti eliptičnu strukturu zbog čega se smatra „čudom galaktičke morfologije“.

‘Čudo galaktičke morfologije’

Jarko crveni ‘cvjetovi’ formiranja zvijezda ističu se na novoj slici galaksije neobičnog oblika. Nova fotografija svemirskog teleskopa Hubble prikazuje patuljastu nepravilnu galaksiju nazvanu NGC 1156. Smještena 25 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Ovna, NGC 1156 može se pohvaliti jedinstvenom strukturom za razliku od većine drugih galaksija. Štoviše, njem oblik toliko je neobičan da ga je Europska svemirska agencija (ESA), partnerska agencija na Hubbleovoj misiji, opisala kao „čudo galaktičke morfologije.“

Neobična struktura izolirane patuljaste nepravilne galaksije NGC 1156, udaljene oko 25 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje, kako ju je snimio teleskop Hubble (©ESA/Hubble/NASA/R. B. Tully/R. Jansen/R. Windhorst).

„Tisuće sjajnih zvijezda evociraju spiralnu galaksiju, ali joj nedostaje karakteristična ‘zavojita’ struktura,“ pojasnili su dužnosnici ESA-e u izjavi objavljujući novu Hubbleovu sliku 22. kolovoza te dodali „Ipak, ona također zrači difuznim sjajem, slično kao eliptična galaksija čija je jezgra od starijih, crvenijih zvijezda.“

Svemirski ‘cvjetovi’

Sjajni crveni ‘cvjetovi’ razasuti po fotografiji predstavljaju područja intenzivnog stvaranja zvijezda te je izvor ekstremne energije galaksije. Ionizirani vodikov plin koji izlazi iz tih mladih zvijezda ujedno daje galaksiji specifičan crveni sjaj.

Hubble i James Webb – usporedba kvalitete slika

Spiralne galaksije obično pokazuju središnju izbočinu sačinjenu od starijih, tamnijih zvijezda, a to ‘izbočenje’ okruženo je ravnim, rotirajućim diskom vrućih mladih zvijezda. S druge strane NGC 1156 ima gusto zbijeno središte sa starijim generacijama zvijezda i mlađe zvijezde nisu sadržane u izdajničkim spiralnim kracima koji kruže galaksijom. S obzirom da nema nikakav poseban oblik – niti spiralnu niti eliptičnu strukturu – astronomi su klasificirali NGC 1156 kao patuljastu nepravilnu galaksiju.

Objavljena nevjerojatna slika ‘galaktičkog leptira

Izolirana galaksija

Međutim, galaksija je također klasificirana kao izolirana jer nijedna druga galaksija nije smještena dovoljno blizu da bi utjecala na njen neobičan oblik i kontinuirano stvaranje zvijezda. Iako je Hubble prethodno fotografirao NGC 1156, nova slika je snimljena u sklopu programa pod nazivom Svaka poznata obližnja galaksija (eng. Every Known Nearby Galaxy), čiji je cilj popuniti prazninu u galaktičkim promatranjima.

Hubble snimio nevjerojatan skup zvijezda

„Astronomi su primijetili da je Hubble dovoljno detaljno promatrao samo tri četvrtine galaksija unutar nešto više od 30 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Zbog toga smo predložili da između većih projekata Hubble može napraviti snimke preostale četvrtineuključujući NGC 1156. Programi za popunjavanje praznina poput ovog osiguravaju da se Hubbleovo dragocjeno vrijeme promatranja iskoristi na najbolji način,“ zaključila je ESA u izjavi.

Nevjerojatan pogled na ‘Fantomsku galaksiju’

Anonymus (22. kolovoza 2022.), „A Marvel of Galactic Morphology,“ esahubble.org (pristup 5. rujna 2022).

Samantha Mathewson (4. rujna 2022.), „Hubble Space Telescope captures stunning photo of a galaxy with a strange shape,“ space.com (5. rujna 2022).