• Svemir
  • Evo što je Kineski rover pronašao 300 metara ispod površine Mjeseca

Evo što je Kineski rover pronašao 300 metara ispod površine Mjeseca

Ovu nevjerojatnu kružnu panorama od 360 stupnjeva 'tamne strane' Mjeseca snimila je kineska misija Cheng'e 4. Slika jasno prikazuje lander, sjenu rovera i udarni krater (©CLEP/ Lunar and Planetary Multimedia Database).

Znanstvenici su uspjeli vizualizirati nevjerojatnih 300 metara ispod površine Mjeseca, otkrivajući tajne čuvane milijardama godina. Otkako je 2018. godine sletjela na tamnu stranu Mjeseca – što je prvi takav pothvat – kineska Chang’e-4 neprestano nas oduševljava spektakularnim pogledima na udarne kratere i detaljnim uzorcima minerala sa površine. Sada nam njezin rover, Yutu-2, pruža neusporediv uvid u složene slojeve gornje kore Mjeseca.

Opremljen Lunarnim penetracijskim radarom (LPR), Yutu-2 ima sposobnost “zaroniti” duboko slanjem radio signala pod površinom i pažljivim osluškivanjem njihovih odjeka, prema Jianqingu Fengu, poznatom astrogeološkom istraživaču. Ova inteligentna upotreba odjekujućih radio valova omogućava znanstvenicima detaljno kartiranje lunarnog podzemlja. Dok je 2020. godine izrađena karta prvih 40 metara, ovaj put su otišli znatno dublje.

Ključna otkrića iz dubine

Podaci pokazuju da je gornjih 40 metara Mjeseca mješavina prašine, zemlje i fragmentirane stijene. Zanimljivo je da među ovim slojevima leži krater, vjerojatno posljedica sudara sa značajnim svemirskim objektom. Feng i njegov tim teoriziraju okolni šut kao udarni otpad ili izbačenu materiju.

Silazeći dalje, identificirali su pet pojedinačnih slojeva lave, ostataka ere kada je površina Mjeseca bila prekrivena rastaljenom lavom. Svjedočanstvo burne povijesti našeg Mjeseca, za koju se vjeruje da je nastala prije 4,51 milijarde godina nakon kozmičkog sudara. Prošlost Mjeseca obiluje udarcima svemirskih objekata, što dovodi do pukotina na površini i oslobađanja magme u vulkanskim eksplozijama.

Podaci iz Chang’e-4 pričaju priču o smanjenom vulkanskom žaru. Usporedni slojevi vulkanske stijene postajali su sve tanji kako su se približavali površini. To ukazuje na smanjenje volumena lave u novijim erupcijama.

“Lunarna vulkanska aktivnost s vremenom je slabila, ukazujući na postupno hlađenje Mjeseca i smanjenje energije”, objasnio je Feng. Iako se uglavnom smatra “geološki mrtvim”, Feng nagovještava potencijalne rezervoare magme koji se skrivaju duboko unutra. A s obzirom da putovanje Chang’e-4 još nije završeno, buduća otkrića mogla bi nas još iznenaditi s više skrivenih geoloških čuda.