• Astronomija
  • Drugi najsjajniji gamma-zračni bljesak ikad zabilježen stvorio elemente neophodne za život
Astronomija

Znanstvenici su svjedočili stvaranju rijetkih kemijskih elemenata tijekom drugog najsjajnijeg gamma-zračnog bljeska ikad zabilježenog, otvarajući novo poglavlje u razumijevanju načina na koji nastaju teški elementi.

Istraživački tim je podrobnim proučavanjem izuzetno sjajnog gamma-zračnog bljeska GRB 230307A, koji je rezultat spajanja dviju neutronskih zvijezda, došao do fascinantnih otkrića. Za promatranje ove nevjerojatne pojave korišteni su brojni teleskopi smješteni na Zemlji i u svemiru, uključujući NASA-in svemirski teleskop James Webb, Fermi Gamma-ray Space Telescope i Neil Gehrels Swift Observatory.

Nalazi ovog istraživanja objavljeni su u prestižnom znanstvenom časopisu Nature. Međunarodni tim, otkrio je prisutnost teškog kemijskog elementa telura u materijalu izbačenom tijekom eksplozije. Osim toga, vjeruje se da su i drugi elementi neophodni za život na Zemlji, poput joda i torija, također bili među materijalom koji je eksplozija izbacila, a koji je poznat i kao kilonova.

Spajanje dviju neutronskih zvijezda

Dr. Ben Gompertz, docent za astronomiju na Sveučilištu u Birminghamu i suautor studije, pojasnio je ovu pojavu: “Gamma-zračni bljeskovi uzrokuju snažne mlazove koji putuju gotovo brzinom svjetlosti, a u ovom slučaju pokrenulo ih je spajanje dviju neutronskih zvijezda. Ove su zvijezde prošle kroz milijarde godina spirale jedna prema drugoj prije nego što su se konačno sudarile, stvarajući gamma-zračni bljesak koji smo promatrali u ožujku ove godine.”

“Mjesto na kojem se odvio sudar otprilike je udaljeno kao i Mliječna staza, oko 120.000 svjetlosnih godina izvan njihove matične galaksije, što znači da su morali biti zajedno izbačeni iz nje. Sudari neutronskih zvijezda stvaraju uvjete potrebne za sintezu izuzetno teških elemenata, a radioaktivno svjetlo ovih novonastalih elemenata napajalo je kilonovu koju smo detektirali kako bljesak blijedi. Kilonove su izuzetno rijetke i vrlo ih je teško promatrati i proučavati, zbog čega je ovo otkriće toliko uzbudljivo.”

Više od milijun puta sjajniji od cjelokupne Mliječne staze

GRB 230307A bio je više od milijun puta sjajniji od cjelokupne Mliječne staze, čineći ga jednim od najsjajnijih gamma-zračnih bljeskova ikad zabilježenih. Ovo je drugi put da su pomoću spektroskopskih promatranja detektirani pojedinačni teški elementi nakon spajanja neutronskih zvijezda, pružajući neprocjenjive uvide u proces stvaranja ovih ključnih gradivnih elemenata života.

Vodeći autor studije, profesor Andrew Levan sa Sveučilišta Radboud u Nizozemskoj, istaknuo je značaj otkrića: “Više od 150 godina nakon što je Dmitrij Mendeljejev sastavio periodni sustav elemenata, sada smo napokon u položaju da počnemo popunjavati te posljednje praznine u razumijevanju gdje je sve nastalo, i to zahvaljujući teleskopu James Webb.”

GRB 230307A trajao je 200 sekundi, svrstavajući ga u kategoriju gamma-zračnih bljeskova dugog trajanja. Ovo je neuobičajeno jer se kratki gamma-zračni bljeskovi, koji traju manje od dvije sekunde, češće povezuju sa spajanjem neutronskih zvijezda. Dugi gamma-zračni bljeskovi poput ovog obično su rezultat eksplozivne smrti masivne zvijezde.

Istraživači sada teže daljnjem razumijevanju mehanizama spajanja neutronskih zvijezda i načina na koji oni pokreću ove ogromne eksplozije koje generiraju elemente.

Dr. Samantha Oates, suautorica studije i istraživačica na Sveučilištu u Birminghamu, komentirala je napredak u istraživanjima: “Samo prije nekoliko godina ovakva otkrića ne bi bila moguća, ali zahvaljujući teleskopu James Webb sada možemo promatrati ove fenomene s izvanrednom preciznošću.”

Dr. Gompertz zaključuje: “Do nedavno nismo vjerovali da spajanja mogu generirati gamma-zračne bljeskove koji traju više od dvije sekunde. Naša sljedeća zadaća je pronaći više ovakvih dugotrajnih spajanja i razviti bolje razumijevanje onoga što ih pokreće – i istražiti je li moguće da se pri tom procesu stvaraju još teži elementi. Ovo otkriće otvara vrata transformacijskom razumijevanju našeg svemira i načina na koji on funkcionira.”