Znanost

Dokazi o korištenju decimalnog sustava u srednjem vijeku

Dokazi o korištenju decimalnog sustava u srednjem vijeku. Zasluge: Glen Van Brummelen.

Matematički povjesničar sa Sveučilišta Trinity Western otkrio je dokaze koji upućuju na upotrebu decimalnog sustava 150 godina ranije nego što su dosadašnji zapisi sugerirali, iz kasnog 16. stoljeća. U svojem članku, objavljenom u znanstvenom časopisu Historia Mathematica, Glen Van Brummelen detaljno opisuje svoje nalaze vezane za upotrebu decimalnog sustava u djelu pod nazivom “Tabulae” te ističe njegovu značajnu ulogu u povijesti matematike.

Tijekom svojih istraživanja astronomije kasnog srednjeg vijeka i rane renesanse, dr. Van Brummelen, dekan Fakulteta za prirodne i primijenjene znanosti, naišao je na neočekivanu primjenu decimalne točke unutar tablice sinusa. Većina matematičara dosad je smatrala da je Christoph Clavius, njemački isusovački astronom, bio prvi koji je unutar tablice koja pokazuje omjere u trokutima upotrijebio decimalnu točku 1593. godine. Međutim, dr. Van Brummelen otkrio je da je Giovanni Bianchini, talijanski astrolog, koristio decimalnu točku stoljeće prije Claviusa.

Ovo ranije datiranje upotrebe decimalne točke ukazuje na bogatstvo znanstvenih aktivnosti u srednjem vijeku, rušeći rašireno mišljenje da je to bilo doba intelektualne stagnacije. Proučavanje globalne povijesti decimalne točke od drevnih vremena do danas pokazuje da brojni društveni faktori igraju ključnu ulogu u razvoju matematičkih sustava.

Dr. Van Brummelen ističe: “Matematika se ne razvija izolirano, kako to mnogi zamišljaju, već kao odgovor na različite situacije koje su se pojavljivale u drugim znanstvenim disciplinama, trgovini ili financijama.”

Primjerice, Bianchini nije bio samo profesor matematike i astronomije na Sveučilištu u Ferrari i dvorski astrolog Leonella d’Este, već je također bio angažiran od strane članova dvora d’Este kako bi pomogao u upravljanju njihovim poslovanjem i trgovinskim praksama.

Rad Bianchinija i drugih doveo je do stvaranja međunarodno priznatog sustava notacije koji se danas koristi diljem svijeta. Dr. Van Brummelen naglašava važnost ovog univerzalnog decimalnog sustava: “Iako to danas možda ne shvaćamo dovoljno ozbiljno, zamislite znanstvena istraživanja ili trgovinske transakcije u kojima se koriste različiti brojevni sustavi. Razlike u sustavima za mjerenje težina i obujma bile su jedan od uzroka Francuske revolucije, kao i pad Mars Polar Landera 1999. godine.”