• Svemir
  • Crna rupa ‘izbacuje’ ostatke 3 godine nakon što je ‘progutala’ zvijezdu

Crna rupa ‘izbacuje’ ostatke 3 godine nakon što je ‘progutala’ zvijezdu

Astronomi su po prvi puta u povijesti svjedočili crnoj rupi koja ‘izbacuje’ ostatke jedne zvijezde oko tri godine nakon što je bila ‘progutana’.

(Ne)sretan kraj

Prije četiri godine – u listopadu 2018. godine – jedna se manja zvijezda previše približila crnoj rupi koja se nalazi u galaksiji udaljenoj 665 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Bila je, kao što bismo i očekivali, ubrzo potpuno rastrgana na komadiće. Iako je prizor bio impresivan nije bio neuobičajen – naime, astronomi često znaju ‘nabasati’ na ovakve slučajeve dok istražuju udaljeni svemir.

Međutim ovaj naizgled običan događaj postao je ne samo neobičan nego i povijesni važan kada su astronomi – nekoliko godina kasnije – svjedočili trenutku u kojem crna rupa ‘izbacuje’ prethodno ‘progutane’ ostatke ove zvijezde! Drugim riječima crna rupa je viđena kako ‘podriguje’ dijelove zvijezde koju je raskomadala na komade.

„Ovo je bilo potpuno neočekivano. Nitko nikada prije nije vidio nešto slično,” rekla je Yvette Cendes, znanstvena suradnica u Centru za astrofiziku | Harvard & Smithsonian (CfA).

Oko crne rupe Strijelac A* kruži oblak plina

TDE-događaji

Tijekom proteklih nekoliko godina tim je uočio nekoliko tzv. TDE-događaja (eng. tidal disruption events ili TDE) do kojih dolazi kada zvijezda bude ‘špagetirana’ utjecajem crne rupe. U lipnju 2021. godine radijski podatci koje je snimio Very Large Array (VLA) otkrili su misterioznu reanimaciju crne rupe.

Cendes i tim odmah su počeli pomnije ispitivati ​​događaj koji je bio toliko neočekivan da su znanstvenici odmah aplicirali na termine za više različitih teleskopa kako bi mogli pomnije proučiti fenomen, a Candes je pojasnila kako su – s obzirom na važnost uočenog – „sve prijave odmah prihvaćene!“

Tim je stoga ubrzo – kroz cijeli niz teleskopa u nizu zemalja te na više valnih duljina svjetlosti – počeo promatrati TDE nazvan AT2018hyz. Ovaj specifični TDE bio je najbolje ‘uhvaćen’ u radijskom spektru –„Proučavamo TDE s radioteleskopima više od desetljeća i ponekad otkrijemo da sjaje u radiovalovima dok izbacuju materijal. Međutim u slučaju AT2018hyz, vladala je ‘radio tišina’ prve tri godine. Sada je dramatično osvijetljen i postao jedan od radio najsvjetlijih TDE-a ikada promatranih,“ pojasnio je Edo Berger, profesor astronomije na Sveučilište Harvard i koautor nove studije u kojoj je tim predstavio nalaze.

Što znamo o eksplozijama crnih rupa?

Kozmički ‘špageti’

Kada je prvi put proučavao AT2018hyz 2018. godine – koristeći teleskope vidljive svjetlosti – koautor nove studije Sebastian Gomez rekao je da se cijeli događaj činio nimalo bitnim. Gomez je koristio teoretske modele kako bi izračunao da je zvijezda koju je rastrgala crna rupa bila samo jedna desetina mase našeg Sunca.

Astronaut koji pada u crnu rupu - poznati prikaz koji na jednostavan način ilustrira proces 'špagetiranja' (©NASA)
Astronaut koji pada u crnu rupu – prikaz koji na jednostavan način ilustrira proces ‘špagetiranja’ (©NASA)

„AT2018hyz je praćen na vidljivom svjetlu nekoliko mjeseci dok zvijezda nije potpuno nestala, a onda je cijeli događaj zaboravljen,“ rekao je Gomez. Emisija svjetlosti TDE-a je dobro poznata. Gravitacijske sile rastežu zvijezde blizu crnih rupa ili je – kako se to popularno naziva – ‘špagetiraju’. Astronomi mogu promatrati bljesak s udaljenosti od više milijuna svjetlosnih godina.

To je moguće zahvaljujući spiralnom materijalu koji se zagrijava oko crne rupe. Ponekad se špagetirani materijali ponovno baca u svemir. Na mnoge načine, crne rupe nalikuju neurednim jelima – tj. kroz njena ‘usta’ ne prođe sva ‘hrana’ koja do nje dođe.

Međutim ova ‘izbacivanja’ viška materijala obično se događaju jako brzo nakon TDE-a, a ne godinama kasnije. „Kao da je crna rupa upravo izbacila gomilu materijala koji je pojela prije mnogo vremena,“ objašnjava Cendes. Procjenjuje se da se materijal kreće brzinom od oko 50% brzine svjetlosti – što je još jedna neobičnost ovog slučaja budući da se procjenjuje da uobičajeni TDE-ovi putuju brzinom od oko 10% brzine svjetlosti!

Ovaj je događaj stoga doista od povijesne važnosti jer su znanstvenici prvi put svjedočili tako dugom periodu između ‘gutanja’ i ‘izbacivanja’ materijala iz crne rupe. U konačnici Cendes je zaključila da je „Sljedeći korak istražiti događa li se to zapravo redovitije, a mi jednostavno nismo gledali TDE-ove dovoljno kasno u njihovoj evoluciji.“

Otkriveni nevjerojatni mlazovi obližnje crne rupe