Astronomija

Oko crne rupe Strijelac A* kruži oblak plina

plinski oblak Strijelac A*

Nove opservacije dodatno potvrđuju da oko crne rupe u središtu Mliječne staze kruži „vruća točka“.

Ranije ove godine astronomi su objavili prvu fotografiju našeg galaktičkog središta i tako potvrdili da se u njemu uistinu nalazi supermasivna crna rupa koju zovemo Strijelac A* (Sagittarius A*). Fotografija je oživila interes za proučavanje crne rupe, kao i njezinih utjecaja na okolni prostor odnosno na središte Mliječne staze, i ovaj tjedan pojavio se novi znanstveni rad koji je produbio naše znanje o središtu galaksije. Tim astronoma iza rada promatranjem gravitacijske dinamike tog dijela neba uočio je znakove koji dodatno ukazuju na postojanje „vruće točke“, tj. užarenog plinskog balona koji kruži oko Strijelca A*, u čije je magnetsko polje uronjen.

Astronomi, predvođeni Maciekom Wielgusom sa Instituta Max Planck za radioastronomiju u Bonnu u Njemačkoj, koristili su teleskop ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) u pustinji Atacama u Čileu za očitavanje radiovalova koji dolaze iz područja oko crne rupe, a opservacije koje su učinjene smatraju se dijelom projekta Teleskop Event Horizon, istog projekta koji je zaslužan za fotografiju crne rupe objavljenu u svibnju. Primijećeni radiovalovi polariziranog su tipa, što ukazuje na to da su pod utjecajem magnetskog polja oko Strijelca A*, te smatramo da dolaze iz spomenutog oblaka.

„Mislimo da vidimo vrući plinski oblak koji leti oko Strijelca A* kroz orbitu po veličini istu onoj koju ima planet Merkur, ali oblak ovdje napravi puni krug u samo 70 minuta. To zahtijeva zapanjujuću brzinu koja iznosi otprilike 30% brzine svjetlosti“, izjavio je Wielgus. Drugim riječima, radi se o brzini kretanja od oko 90 000 km/s, tj. tri tisuće puta većoj brzini od one koju ima Zemlja dok kruži oko Sunca. Radijus putanje približno je jednak 5 Schwarzschildovih radijusa, odnosno oblak je 5 puta udaljeniji od središta crne rupe nego njen horizont događaja.

putanja plina strijelac A*
Putanja plinskog oblaka oko crne rupe Strijelac A*. Izvor: Wielgus et. al.

Ono što je bitno je da su ALMA-ine opservacije potpuno slučajno odrađene taman nakon što je NASA-in teleskop Chandra primijetio intenzivnu erupciju X-zraka iz istog izvora, što upućuje na povezanost dvaju fenomena. Već dugo mislimo da su te dobro poznate erupcije X-zraka, koje su nekad vidljive i na infracrvenom dijelu spektra, rezultat magnetskih interakcija koje se događaju u užarenom plinskom oblaku koji se nalazi u blizini crne rupe, a sada za to imamo i dodatnu potvrdu. „Sada imamo konkretne dokaze da su primijećene baklje magnetskog podrijetla i naše opservacije nam otkrivaju geometriju cijelog procesa. Novi su podaci od velike pomoći u izgradnji teoretske interpretacije tih događaja“, kaže koautorica rada Monika Mościbrodzka.

Ono što je zanimljivo i za što još nemamo odgovor je razlika između ALMA-inih opservacija na valnim duljinama radiovalova i spomenutih izboja na kraćim valnim duljinama koje imaju infracrvene i X-zrake. Jedna od mogućnosti je da se nakon izboja koje je primijetila Chandra oblak ohladio i da mu se valna duljina produžila u radiovalove.

Podaci koji su prikupljeni sada usporedivi su s ranijim podacima koje je prikupio Vrlo veliki teleskop (VLT) Europske svemirske agencije koji su nam do sada bili najveća indikacija da spomenuti izboji dolaze upravo iz „vruće točke“ oko crne rupe, tj. iz plinskog balona. Ono što se nadamo je da ćemo u budućnosti koordinirati opservacije raznih teleskopa na različitim dijelovima spektra, što će nam omogućiti detaljnije proučavanje okoline Strijelca A*.

Rad je objavljen u časopisu Astronomy & Atrophysics (vol. 665).

Lea, Robert. „The Milky Way’s supermassive black hole has a hot spot“. Space.com, 2022. https://www.space.com/milky-way-supermassive-black-hole-hot-spot (2.10.2022.).

„A ‘Hot Spot’ orbiting Sagittarius A*“. Max Planck Institute for Radio Astronomy, 2022. https://www.mpifr-bonn.mpg.de/pressreleases/2022/11?c=9060 (2.10.2022.).

Wielgus, M. et. al. „Orbital motion near Sagittarius A∗“. Astronomy & Atrophysics (vol. 665).  https://doi.org/10.1051/0004-6361/202244493 (2.10.2022.).