• Znanost
  • Čini se da je jezgra Zemlje umotana u drevnu tajanstvenu strukturu
Znanost

Čini se da je jezgra Zemlje umotana u drevnu tajanstvenu strukturu

Na nevjerojatnom putovanju ispod Južne hemisfere, geolozi su na dubini od otprilike 2.900 kilometara ispod Zemljine kore otkrili ono što se čini kao drevno morsko dno. Pretpostavlja se da je ovo područje okruživalo Zemljinu jezgru u dalekoj prošlosti.

Nalazište, koje se nalazi tamo gdje se tekuća, bogata metalima vanjska jezgra susreće s gornjim stjenovitim plaštom, znanstveno je označeno kao granica jezgre i plašta (GJP). Prema riječima geologinje Samanthe Hansen s Sveučilišta u Alabami: “Naše seizmičko istraživanje pruža iznimnu sliku unutrašnjosti naše planete.”

Ovo otkriće donosi revolucionarna saznanja o Zemljinoj strukturi, koja su ključna za razumijevanje različitih geoloških i geofizičkih fenomena, od vulkanskih erupcija do promjena u Zemljinom magnetskom polju.

Seizmičko osmatranje i ultraniske brzinske zone

Istraživanje se temeljilo na podacima prikupljenima s 15 seizmičkih postaja postavljenih na Antarktiku. Kroz promatranje seizmičkih valova uzrokovanih potresima, tim je uspio identificirati područja poznata kao ultraniske brzinske zone (ULVZ).

“Ova područja, koja pokazuju neobične materijalne zone na GJP-u, sugeriraju da bismo mogli promatrati planinske strukture unutar jezgre, neke veće čak i od Mt. Everesta”, istaknuo je geofizičar Edward Garnero sa Sveučilišta Arizona State.

Teorije i buduće istraživanje

Vodeća hipoteza sugerira da bi ove ULVZ zone mogle predstavljati ostatke drevnih oceanskih kora koje su s vremenom potonule. Iako se ove kore ne poklapaju s tradicionalnim zonama gdje tektonske ploče uranjaju u plašt, istraživači vjeruju da bi konvekcijski obrasci mogli objasniti njihov trenutni položaj.

“Otkrića kao što je ovo mijenjaju naše shvaćanje Zemlje”, rekla je Hansen. “Pomažu nam da shvatimo kako se toplinska energija prenosi iz jezgre na plašt te kako ti slojevi međusobno utječu jedan na drugi.”

Ova monumentalna otkrića objavljena su u časopisu Science Advances, a istraživanje se nastavlja kako bi se dodatno proširilo naše razumijevanje ove očaravajuće unutrašnjosti planeta.

Napomena: Ranija verzija ovog članka objavljena je na Kozmos.hr u travnju 2023. godine