• Svemir
  • Boeingova nova kapsula Starliner stigla je na Međunarodnu svemirsku postaju

Boeingova nova kapsula Starliner stigla je na Međunarodnu svemirsku postaju

Boeingova letjelica Starliner priprema se za prvo spajanje s Međunarodnom svemirskom postajom u četvrtak, 6. lipnja 2024. Zasluge: NASA.

Boeingova nova kapsula Starliner stigla je na Međunarodnu svemirsku postaju (MSP) u četvrtak, nakon što su problemi s potisnicima u posljednjem trenutku skoro spriječili spajanje tijekom ovog prvog testnog leta s astronautima. Spajanje na visini od 420 kilometara iznad Indijskog oceana bio je kulminacija više od jednog dana neprekidne drame za Boeingov debitantski let astronauta.

Kapsula Starliner već je imala mali curenje helija kad je u srijedu lansirana u orbitu s dva NASA-ina astronauta. Menadžeri iz Boeinga i NASA-e bili su uvjereni da mogu kontrolirati sustav pogona unatoč problemu i da daljnja curenja nisu vjerojatna. No, samo nekoliko sati nakon početka leta, pojavila su se još dva curenja.

Kasnije, četiri od 28 potisnika kapsule prestala su raditi. NASA-ini testni piloti Butch Wilmore i Suni Williams uspjeli su ponovno pokrenuti tri od njih, pružajući dovoljnu sigurnosnu marginu za nastavak misije. Do tada, Starliner je propustio prvu priliku za spajanje i kružio je oko svijeta još jedan sat pored postaje prije nego što se približio. Nije odmah bilo poznato jesu li problemi s potisnicima povezani s ranijim curenjima. Ranije tijekom dana, prije nego što su potisnici zakazali, glasnogovornik Boeinga Jim May rekao je da curenja ne predstavljaju sigurnosne probleme za astronaute ili misiju.

Niz tehničkih problema

May je rekao da kapsula ima dovoljno helijskih rezervi kako bi nadoknadila izgubljeno. Sustav pogona bit će onemogućen nakon što se kapsula spoji s svemirskom postajom, budući da tada potisnici neće biti potrebni, napomenuo je. Helij se koristi za održavanje tlaka u gorivnim linijama potisnika Starlinera, koji su ključni za manevriranje. Prije lansiranja, inženjeri su osmislili plan za rad u slučaju dodatnih curenja u sustavu.

Nakon povlačenja Space shuttle-a iz uporabe, NASA je angažirala Boeing i SpaceX za prevoz astronauta do i od svemirske postaje. SpaceX je započeo s prijevozom 2020. godine. Boeing je trebao započeti otprilike u isto vrijeme, ali je bio zaustavljen godinama zbog sigurnosnih problema i drugih poteškoća. Boeing planira držati Starliner na svemirskoj postaji najmanje osam dana prije nego što ga usmjeri na slijetanje u zapadnim dijelovima SAD-a.

Boeingov prvi testni let astronauta bio je obilježen nizom tehničkih problema, ali je na kraju uspješno završen. Kapsula Starliner sada je spojena s Međunarodnom svemirskom postajom, što označava značajan korak naprijed u Boeingovom programu komercijalnih letova u svemir. Unatoč izazovima, Boeing i NASA pokazali su da mogu učinkovito upravljati nepredviđenim situacijama i osigurati sigurnost astronauta tijekom misije.