Jeste li znali?

Bivši astronaut NASA-e otkriva kako se obavlja nužda u svemiru

Evo savjeti bivšeg astronauta NASA-e o obavljanju nužde u svemiru! Nije baš jednostavno kako ste možda i mislili.

Zamislite da upravljate svemirskom letjelicom, kružite oko Zemlje ili putujete prema Mjesecu i iznenada osjetite potrebu za korištenjem WC-a. U takvim situacijama, bivši astronaut NASA-e, Mike Massimino, nudi dragocjene savjete.

“Potrebno je intenzivno treniranje,” ističe Massimino u razgovoru za emisiju “The Daily Show” s voditeljem Kal Pennom. “Proći ćete obuku za susrete u svemiru, upravljanje robotikom, kao i specifičnu obuku za korištenje WC-a.”

Massimino objašnjava da se WC-i na NASA-inim svemirskim letjelicama bitno razlikuju od standardnih zemaljskih toaleta. Oni ne koriste vodu, već se oslanjaju na negativni tlak zraka koji funkcionira poput vakuumskog usisavača za uklanjanje otpada.

Tijekom treninga, astronauti se uvježbavaju na specijaliziranim WC-ima. Važan je dio treninga i “vježbanje ispravnog pozicioniranja”, gdje astronauti sjede na posebnoj toaletnoj školjci, a instruktori preko kamere prate i korigiraju njihov položaj.

“Ključno je precizno ciljanje u vrlo mali otvor,” naglašava Massimino. “Otvor je jako uski, pa je stoga esencijalno biti precizno poravnat.”

Možda vam ovo zvuči smješno, ali vrlo je ozbiljna stvar

Iako može zvučati humoristično, NASA pristupa pitanju obavljanja nužde u svemiru s velikom ozbiljnošću. Riječ je o ključnim aspektima higijene i udobnosti astronauta. Povijest zna za neugodne incidente, poput onog iz 1969. tijekom misije Apollo 10, kada je komadić izmeta plutao u kabini letjelice. Ufff!

Unatoč naprednim tehnološkim unapređenjima svemirskih WC-a, obavljanje nužde u svemiru može biti izazovno. Primjerice, 2021. godine, SpaceX je prijavio problem s curenjem urina unutar svoje kapsule Crew Dragon. S ciljem daljnjeg unapređenja, NASA intenzivno radi na redizajnu svemirskih WC-a za buduće misije Artemis na Mjesec. Novi dizajn mora biti prilagođen uvjetima svemira i manjoj gravitaciji na Mjesecu.

U sklopu tog projekta, NASA je 2020. godine organizirala natjecanje za dizajn novog modela svemirskog WC-a. Pobjednički tim razvio je toalet prilagođen za oba spola, opremljen naprednim sustavom za obradu otpada. Dok još uvijek čekamo potvrdu o implementaciji ovog dizajna, s nestrpljenjem pratimo daljnji razvoj situacije i pripreme za nadolazeću misiju Artemis, planiranu za 2024. godinu.