• Svemir
  • BepiColombo prvim slikama otkrio fascinantne značajke Merkura

BepiColombo prvim slikama otkrio fascinantne značajke Merkura

Nakon što uđe u orbitu, letjelica će istražiti površinu Merkura, potražiti ledene naslage, utvrditi strukturu planeta i svojstva njegove magnetosfere i egzosfere.

Sonda BepiColombo uspješno je završila prvi gravitacijski manevar u blizini svog cilja, leteći na minimalnoj udaljenosti od 199 kilometara od Merkura. Svemirska letjelica je tijekom leta primila brojne snimke površine planeta i druge znanstvene podatke. Prva serija rijetkih Merkurovih slika već je objavljena.

ESA -in BepiColombo poslao je svoje prve slike Merkura

Prethodne misije istraživanja Merkura

BepiColombo je treća međuplanetarna misija za istraživanje Merkura. Do sada su samo dvije svemirske letjelice posjetile planet-Mariner 10 sredinom 1970-ih, koji je izvršio samo tri leta u blizini planeta, te Messenger, koji je nakon nekoliko letova 2011. ušao u orbitu i proučavao ga četiri godine. Misija BepiColombo, koju su razvili stručnjaci Europske svemirske agencije (ESA) i Japanske agencije za istraživanje svemirskog svemira (JAXA), osmišljena je tako da ispuni neke podatke koji nedostaju o Merkuru.

Uređaji misije BepiColombo: modul leta, europska orbitalna sonda MPO, štit od sunca, japanska magnetosferska sonda MMO.Izvori: ESA

Lansiranje

Lansiran je u listopadu 2018. godine, kada su u svemir krenuli europski MPO (Mercury Planetary Orbiter), japanski MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter) i modul leta MTM koji će isporučiti uređaje na planet.

Glavni ciljevi

Nakon dolaska na planet, letjelica će istražiti njezinu površinu, potražiti ledene naslage, utvrditi strukturu planeta i svojstva njegove magnetosfere i egzosfere.

Gravitacijski manevri

Tri godine “BepiColombo” je izveo niz gravitacijskih pomaka u blizini Zemlje i Venere, a 1. listopada 2021. vozilo je izvelo prvi gravitacijski manevar u blizini Merkura, našavši se na minimalnoj udaljenosti od 199 kilometara od površine planeta.

Nove slike Merkura prikazuju neke od poznatih kratera na planeti.Izvori: ESA/JAXA/BepiColombo

Dobivene slike i podaci

Tijekom leta, znanstveni instrumenti prikupljali su podatke o planetu, ali je istraživanje provedeno samo s udaljenosti od oko tisuću kilometara od Merkura otkad je let prešao preko noćne strane planeta. Dobiveni okviri prikazuju kratere i ravnice planeta, kao i elemente uređaja, na primjer, antene.

Kada će započeti znanstveni program?

Glavni znanstveni program započet će početkom 2026. i trajat će godinu dana. Do tog trenutka svemirska letjelica morat će izvršiti još pet letova pored planeta, a u prosincu 2025. godine sonde će ući u radne polarne orbite.

Još jedna slika Merkura iz BepiColomba s označenim regijama na površini planeta.Izvori: ESA/JAXA/BepiColombo

Instrumenti/Uređaji

BepiColombo se sastoji od tri uređaja – orbitalnog modula MTM (Mercury Transfer Module) i MPO (Mercury Planetary Orbiter), koji su stvorili europski inženjeri, te drugog MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter) orbitalnog modula, koji su stvorili stručnjaci iz Japana.

Nekoliko misija odjednom

Modul leta s četiri ionska motora odgovoran je za let na planet, a druge dvije sonde, koje će se po dolasku odvojiti i ući u dvije različite polarne orbite, provest će znanstvena istraživanja. Misije vozila također su različite – MPO će istraživati površinu planeta, a MMO će se koncentrirati na proučavanje njegova magnetskog polja i magnetosfere.

Dio svemirske letjelice i Merkur u pozadini.Izvori: ESA/JAXA/BepiColombo

Misija Messenger

Iako je Messenger već imao slične instrumente za istraživanje, ova sonda je letjela u vrlo izduženoj orbiti i približila se površini Merkura samo u području Sjevernog pola. Stoga je Messenger mjerio kemijski sastav površine samo u blizini sjevernog pola.

Po čemu je misija BepiColomba drugačija i bolja?

BepiColombova orbita također će biti eliptična, ali ne toliko izdužena, a njezina najbliža točka površini bit će na ekvatoru. Stoga će po prvi put naš gama spektrometar moći jasno vidjeti blizinu južnog pola i južne hemisfere u cjelini. Odnosno, moći ćemo dobiti iste podatke za južnu hemisferu koje je Messenger primio za sjevernu, te djelomično provjeriti podatke Messengera.

ESA. (n.d.). BepiColombo’s first views of Mercury.
 ESA. (n.d.). Sights and sounds of a venus flyby. Ю
• Malik, T. (2021, October 2). Mercury looks stunning in this 1st flyby photo from Europe and Japan’s Bepicolombo Mission. Space.com.
• Suliman, A. (2021, October 2). European spacecraft reveals rare images of Mercury’s craters after a ‘flawless’ flyby. The Washington Post.