• Astronomija
  • Astronomi su pronašli obilje galaksija sličnih Mliječnom putu u ranoj fazi svemira
Astronomija

Galaksije NGC 1566. Izvor: NASA.

Galaksije iz rane faze svemira sličnije su našem vlastitom Mliječnom Putu nego što se prethodno mislilo, preokrećući cijelu narativu o tome kako znanstvenici razmišljaju o formiranju struktura u svemiru.

Koristeći svemirski teleskop James Webb (JWST), međunarodni tim istraživača, uključujući one s Sveučilišta u Manchesteru i Sveučilišta u Victoriji u Kanadi, otkrio je da galaksije poput našeg Mliječnog Puta dominiraju svemirom i da su iznenađujuće česte.

Ove galaksije datiraju duboko u povijesti svemira, s mnogima koje su se formirale prije 10 milijardi godina ili više.

Karakteristike

Mliječni Put je tipična “disk-galaksija” koja ima oblik sličan palačinki ili kompaktnom disku, rotira oko svog centra i često sadrži spiralne ruke. Smatra se da su ove galaksije najčešće u blizini svemira i mogu biti tipovi galaksija u kojima se život može razvijati, s obzirom na prirodu njihove povijesti formiranja.

Međutim, astronomi su prethodno smatrali da su ove vrste galaksija previše krhke da bi postojale u ranoj fazi svemira, kada su spajanja galaksija bila češća, uništavajući što smo mislili da su njihovi nježni oblici.

Novo otkriće, objavljeno u The Astrophysical Journal, otkriva da su ove galaksije deset puta češće nego što su astronomi vjerovali na temelju prethodnih opažanja s teleskopom Hubble.

Christopher Conselice, profesor izvankvazarske astronomije na Sveučilištu u Manchesteru, rekao je: “Koristeći teleskop Hubble, mislili smo da su disk-galaksije gotovo nepostojeće dok svemir nije bio star oko 6 milijardi godina. Ovi novi rezultati JWST-a pomiču vrijeme kada se formiraju galaksije slične Mliječnom Putu gotovo do početka svemira.”

Revidiranje Teorija o Razvoju Svemira

Istraživanje potpuno ruši postojeće razumijevanje o tome kako znanstvenici misle da naš svemir evoluira, a znanstvenici kažu da treba razmotriti nove ideje.

Glavni autor, Leonardo Ferreira s Sveučilišta u Victoriji, rekao je: “Više od 30 godina smatralo se da su ove galaksije rijetke u ranom svemiru zbog čestih nasilnih susreta koje galaksije prolaze. Činjenica da JWST pronalazi toliko njih je još jedan znak moći ovog instrumenta i da strukture galaksija nastaju ranije u svemiru, puno ranije zapravo, nego što je itko predviđao.”

Istraživači kažu da je ovo još jedan znak da “struktura” u svemiru nastaje mnogo brže nego što je itko očekivao.

Profesor Conselice nastavlja: “Ovi JWST rezultati pokazuju da su disk-galaksije poput našeg Mliječnog Puta najčešći tip galaksije u svemiru. To implicira da većina zvijezda postoji i nastaje unutar ovih galaksija, što mijenja naše potpuno razumijevanje kako se odvija formiranje galaksija. Ovi rezultati također sugeriraju važna pitanja o tamnoj tvari u ranoj fazi svemira o kojoj znamo vrlo malo.”

“Na temelju naših rezultata astronomi moraju preispitati naše razumijevanje o formiranju prvih galaksija i kako je evolucija galaksija tekle tijekom posljednjih 10 milijardi godina.”