• Svemir
  • Astronomi pronašli “oceanski svijet” koji bi mogao podržati život

Astronomi pronašli “oceanski svijet” koji bi mogao podržati život

Nalazi se samo 35 svjetlosnih godina od Sunca.

Astronomi su predstavili rezultate studija multiplanetarnog sustava L 98-59 koji se nalazi 35 svjetlosnih godina od Sunca. Uspjeli su pronaći dva nova egzoplaneta u njemu, a također su utvrdili da sustav uključuje planet s velikim rezervama vode i planet koji se nalazi u nastanjivoj zoni.

Sve što trebate znati o sustavu L 98-59 i njegovim “oceanskim svjetovima”

Traženje znakova života u svemiru

Kao dio potrage za znakovima života izvan Sunčevog sustava, znanstvenici moraju ne samo otkriti egzoplanete s masom sličnom Zemljinoj, već i među njima potražiti tijela koja bi se nalazila u nastanjivoj zoni njihove svijetle zvijezde i povremeno prolaze kroz njezin disk (tranzit) sa stajališta zemaljskog promatrača.

Metode istraživanja

U tom slučaju, istraživači će imati priliku spektroskopski proučiti atmosferu planeta (ako postoji), okvirno odrediti njezin sastav, pa čak i identificirati prisutnost biomarkera. Osim toga, sa stajališta nastanjivosti, znanstvenike zanimaju višeplanetarni sustavi poput Sunčevog sustava. Kad su u pitanju egzoplaneti poput Zemlje, oni koji najviše privlače pozornost su oni koji pokazuju znakove postojanja vode.

Sustav L 98-59

Grupa astronoma predvođena Olivierom Demangeonom s Instituta za astrofiziku i svemirska istraživanja Sveučilišta u Portu objavila je rezultate istraživanja sustava L 98-59 koji je udaljen 35 svjetlosnih godina od Sunca i sastoji se od sjajnog crvenog patuljka i tri poznata egzoplaneta s radijusima od 0, 8 do 1,6 Zemljinog radijusa.

Usporedba sustava L 98-59 i Sunčevog sustava. Izvor: ESO / L. Calçada, M. Kornmesser, O. Demangeon

Korišteni instrumenti

Promatranja su provedena pomoću spektrografa ESPRESSO (Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observations) koji je instaliran na jednom od teleskopa kompleksa VLT. Osim toga, istraživači su koristili podatke promatranja s teleskopa TESS i spektrografa HARPS.

Četvrti egzoplanet

Znanstvenici su otkrili četvrti egzoplanet u sustavu, koji ima minimalnu masu od 3,06 mase Zemlje i orbitalno razdoblje od 12,79 zemaljskih dana. U ovom slučaju planet nije bio tranzitan.

Peti planet u nastanjivoj zoni?

Osim toga, u sustavu postoji i peti planet koji ima minimalnu masu od 2,46 mase Zemlje i orbitalno razdoblje od 23,15 zemaljskih dana. Ovaj se planet nalazi u središtu nastanjive zone sustava L 98-59.

Egzoplanete L 98-59b i c

Osim toga, istraživači su utvrdili da egzoplanete L 98-59b i L 98-59c imaju prosječnu gustoću od 3,6 i 4,57 grama po kubičnom centimetru, što ukazuje na sličan sastav-oba planeta mogu imati jezgru koja sadrži željezo, čija masa bit će od 12 do 14 posto ukupne mase planeta, a sadržavat će malo vode.

Oceanski planeti?

Osim toga, L 98-59 b ima masu upola manju od Venere, što ga čini najlakšom egzoplanetom otkrivenom metodom radijalne brzine. U slučaju egzoplanete L 98-59d, koja ima prosječnu gustoću 2,95 grama po kubičnom centimetru, 30 posto njegove mase može biti voda.

L 98-59 jedan je od najvažnijih sustava za istraživanje

Znanstvenici primjećuju da je sustav L 98-59, zbog svoje strukture i blizine Sunca, jedan od glavnih ciljeva za usporedno proučavanje atmosfere stjenovitih planeta unutar istog sustava.

Buduća istraživanja

Očekuje se da će ga u budućnosti promatrati svemirski teleskop James Webb i zemaljski teleskop ELT. Posebno će Egzoplanet L 98-59d biti od ključne važnosti zbog mogućeg postojanja puno vode (30% njegove ukupne mase). Kao što znate, postoji jednostavno pravilo za mogućnost života – ako postoji i najmanja količina vode, život bi mogao biti moguć.

• Demangeon, O. D. S. (n.d.). A warm terrestrial planet with half the mass of Venus transiting a nearby star.
• EarthSky. (2021, August 6). An inner solar system much like OURS, 35 light-years away.
• ESO. (n.d.). New ESO observations show Rocky exoplanet has just half the mass of Venus.
 O’Neill, M. (2021, August 5). Astronomers find small rocky planet – just half the mass of venus. SciTechDaily.
• Phys.org. (2021, August 5). New observations show Rocky exoplanet has just half the mass of Venus.