Astronomija

Astronomi predlažu novu teoriju za objašnjenje podrijetla fosfora u kozmosu

Fotografija galaksije M82. Zasluge: Svemirski teleskop Hubble.

Astronomi su iznijeli novu teoriju kojom nastoje objasniti podrijetlo fosfora u kozmosu, jednog od ključnih elemenata za život na Zemlji. Teorija sugerira da bi vrsta zvjezdane eksplozije, poznata kao “ONe nova”, mogla biti glavni izvor fosfora.

Nakon Velikog praska, gotovo sva materija u svemiru bila je sastavljena od vodika. Ostali elementi stvoreni su kasnije, putem nuklearnih reakcija unutar zvijezda ili kada su zvijezde eksplodirale u događajima poznatim kao nove ili supernove. No, postoji mnogo različitih zvijezda i načina na koje mogu eksplodirati. Astronomi još uvijek pokušavaju shvatiti koji su procesi bili ključni za stvaranje obilja elemenata koje danas vidimo u svemiru.

U ovoj studiji, Kenji Bekki sa Sveučilišta Zapadne Australije i Takuji Tsujimoto iz Nacionalnog astronomskog opservatorija Japana iznijeli su novi model temeljen na ‘kisik-neon novama’, označenim kao “ONe nove,” kako bi objasnili obilje fosfora. ONe nova nastaje kada se materija nakupi na površini bijelog patuljka bogatog kisikom, neonom i magnezijem, te se zagrije do točke koja izaziva eksplozivnu nekontroliranu nuklearnu fuziju.

ONe novae

Model predviđa da će ONe nova osloboditi veliku količinu fosfora, a da će broj novae ovisiti o kemijskom sastavu zvijezda, posebice sadržaju željeza. Istraživači procjenjuju da je stopa ONe novae dosegla vrhunac prije otprilike 8 milijardi godina, što znači da je fosfor bio lako dostupan kada je Sunčev sustav počeo nastajati prije otprilike 4,6 milijardi godina.

Model također predviđa da će ONe nove proizvesti poboljšanje klora slično onome u fosforu. Trenutno nema dovoljno podataka o kloru da bi se to potvrdilo, čime se pruža hipoteza koja se može testirati za provjeru valjanosti modela ONe novae. Buduća promatranja zvijezda u vanjskim dijelovima galaksije Mliječne staze pružit će potrebne podatke kako bi se vidjelo poklapa li se predviđena ovisnost o željezu i poboljšanje klora sa stvarnošću ili je potrebno novo razmišljanje.

Studija je objavljena u časopisu The Astrophysical Journal Letters.