• Svemir
  • Astronomi identificirali prvi poznati planet koji kruži oko tri zvijezde

Astronomi identificirali prvi poznati planet koji kruži oko tri zvijezde

Izvor: NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith (USRA).

U udaljenom zvjezdanom sustavu, približno 1 300 svjetlosnih godina od Zemlje, istraživači sa Sveučilišta u Nevadi, Las Vegas (UNLV), možda su identificirali prvi poznati planet koji kruži oko tri zvijezde.

GW Orionis – sustav sa tri zvijezde

Za razliku od našeg Sunčevog sustava koji se sastoji od samo jedne zvijezde, oko polovice svih zvjezdanih sustava sadrži dvije ili više zvijezda međusobno vezanih gravitacijom.

Među takve spada GW Orionis, sustav kojeg su nedavno identificirali astronomi s UNLV-a. Unatoč tome, dosad nije bio poznat slučaj planeta koji kruži oko tri zvijezde.

Binarni zalazak Sunca na Tatooineu, fiktivnom planetu iz Star Wars-a. Izvor: Wikimedia Commons.

Astronomi su koristili opažanja sa velikog teleskopa Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array (ALMA), kako bi analizirali tri prstena prašine ključna za formiranje planeta oko tri zvijezde. Promatrajući diskove, opazili su zagonetnu prazninu.

Jedan ili više plinovitih divova sličnih Jupiteru

U namjeri da objasne porijeklo neobične praznine, istraživački tim pretpostavio je kao uzrok gravitacijski okretni moment zvijezda. Ipak, nakon izrade opsežnog modela GW Orinisa, otkrivena je mnogo zanimljivija opcija. Radi se o prisutnosti jednog ili više divovskih planeta sličnih Jupiteru.

Plinoviti divovi obični su prvi planeti koji se formiraju unutar zvjezdanih sustava, a zatim slijede stijenoviti planeti kao što su Zemlja i Mars, smatra Jeremy Smallwood, vodeći autor studije i doktor astronomije na UNLV-u.

GW Orionis. ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), ESO/Exeter/Kraus et al.

Čekaju se direktni dokazi

Iako ovaj planet ne možemo direktno promatrati, radi se o prvom identificiranom planetu koji orbitira u trostrukom sustavu tj. sustavu s tri zvijezde.

U idućim mjesecima očekuju se daljnja promatranja s teleskopa ALMA koja bi mogla pružiti prve izravne dokaze o postojanju ovog planeta.

“To je zaista uzbudljivo jer učvršćuje teoriju o nastanku ovog planeta”, dodao je Smallwood. “To bi moglo značiti da je formiranje planeta mnogo aktivnije nego što smo mislili, što je samo po sebi prilično cool.”

Nalazi su objavljeni u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Bruzda N. (1. listopada 2021.), Research in Brief: UNLV Astronomers May Have Discovered First Planet to Orbit 3 Stars, Potential discovery of a circumtriple planet has implications for bolstering our understanding of planet formation, Unlv.edu (pristupljeno 5. listopada 2021.)

Jeremy L Smallwood, Rebecca Nealon, Cheng Chen, Rebecca G Martin, Jiaqing Bi, Ruobing Dong, Christophe Pinte, GW Ori: circumtriple rings and planets, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, Volume 508, Issue 1, November 2021, Pages 392–407, doi.org/10.1093/mnras/stab2624