• Svemir
  • Potencijalno opasni asteroid danas će se najbliže približiti Zemlji u posljednjih nekoliko stoljeća

Asteroid 2008 OS7

Danas, u petak (2. veljače), asteroid impresivnih dimenzija, veći od nogometnog igrališta i označen kao “potencijalno opasan“, proći će sigurno pored Zemlje. Ovaj prolazak zabilježit će se kao najbliže približavanje ovog svemirskog tijela našem planetu u više od stotinu godina. Štoviše, proći će stoljeća prije nego što ovaj asteroid ponovno dosegne sličnu blizinu. Asteroid, poznat pod oznakom 2008 OS7, s promjerom od oko 271 metar, proći će na sigurnoj udaljenosti od otprilike 2,85 milijuna kilometara od Zemlje, kako izvještava NASA-in Laboratorij za mlazni pogon (JPL). Da bismo to stavili u perspektivu, to je više od sedam puta udaljenije od udaljenosti koju Mjesec ima u odnosu na Zemlju.

Zainteresirana publika moći će uživo pratiti prolazak asteroida zahvaljujući prijenosu koji organizira Projekt virtualnog teleskopa. Prijenos će započeti u 19:00 sati po hrvatskom vremenu, 2. veljače. Dok bude prolazio pored Zemlje, asteroid će putovati brzinom od približno 66.000 km/h, prema podacima koje pruža JPL. Usporedbom, ovaj svemirski objekt je otprilike polovica veličine asteroida Bennu, koji je NASA istraživala i s kojeg je uzela uzorke, te je najmanje 70 puta manji od Vredefortovog meteora — najvećeg poznatog asteroida koji je ikada udario u Zemlju.

25.000 potencijalno opasnih asteroida

Unatoč svojoj značajnoj veličini i relativnoj blizini Zemlji, asteroid je kategoriziran kao potencijalno opasan. Međutim, prema predviđanjima JPL-a, ne postoji opasnost od sudara s našim planetom. U teoretskom scenariju sudara, asteroid bi imao potencijal izbrisati veliki grad poput New Yorka. Ipak, ovaj objekt nije dovoljno masivan da bi bio klasificiran kao asteroid sposoban za “uništenje planeta”, poput Vredefortovog meteora ili asteroida koji je uzrokovao izumiranje dinosaura prije 66 milijuna godina. NASA je do sada identificirala oko 25.000 potencijalno opasnih asteroida, no znatan broj njih nije veličine nadolazećeg asteroida. Smatra se da jedan od ovih smrtonosnih asteroida udari Zemlju svakih 20.000 godina, kako navodi Live Science.

Asteroid ‘Ubojica gradova’

Asteroid 2008 OS7 kreće se eliptičnom orbitom, što ukazuje na to da njegovo kretanje oko Sunca nije ravnomjerno. Zbog ove karakteristike, udaljenost između asteroida i Zemlje znatno varira pri svakom njegovom bliskom prolasku. Primjerice, kada se asteroid približio Zemlji nakon otkrića 2008. godine, bio je udaljen oko 90 milijuna km, što je više od 30 puta dalje nego što će biti ovog tjedna, prema JPL-u. Do sada su znanstvenici samo dva puta direktno promatrali kako asteroid prolazi pored Zemlje. Međutim, koristeći podatke o njegovoj orbiti, JPL je uspio simulirati svaki njegov bliski prolazak od 1900. godine i predvidjeti svaki budući do 2198. godine. U tom gotovo tristogodišnjem razdoblju, ne očekuje se da će asteroid biti bliži našem planetu nego što će to biti 2. veljače ove godine.