Znanost

Biološki eksperiment u sklopu misije Artemis I

Artemis, Fungus (NASA)
autor

Eksperiment s gljivicama bit će lansiran u sklopu NASA-ine misije Artemis I te bi znanstvenicima trebao donijeti niz važnih spoznaja o uvjetima životu u svemiru.

Život u svemiru

Eksperiment je pripremio Američki pomorski istraživački laboratorij (U.S. Naval Research Laboratory, ili NRL), a koristit će uzorke gljiva za istraživanje učinaka okoline zračenja dubokog svemira izvan Zemljine zaštitne magnetosfere.

„Zanimaju nas čimbenici koji utječu na preživljavanje eukariota u svemiru. Za model koristimo uzorak gljiva, posebno Aspergillus niger, koja se nalazi u svim ljudskim okruženjima, uključujući svemirske letjelice,“ rekla je Jennifer Yuzon iz NRL-a.

Osim što se nalaze u ljudskom okruženju, gljive su poznate po svojim prirodnim mehanizmima zaštite i popravljanja oštećenja DNK uzrokovanog zračenjem. Eksperiment nastoji razumjeti svojstva zaštite gljiva od zračenja, kao i općenito proučavanje kako se biološki sustavi prilagođavaju dubokom svemiru.

Eksperiment

Eksperimenta se sastoji od četiri različita soja gljive. Uzorci uključuju jedan soj divljeg tipa i tri mutirana soja koji su genetski modificirani u laboratoriju. Dva mutirana soja imaju nedostatak u popravku DNK, dok je drugi mutirani soj defektan u proizvodnji melanina.

„Promatranje utjecaja melanina i popravka DNK u uzorcima s učincima kozmičkog zračenja i mikrogravitacije povećat će naše znanje o tome kako ljudi mogu biti pogođeni na Mjesecu i izvan njega dok nastavljamo dalje istraživati. Također se nadamo da ćemo steći znanje za razvoj novih načina za zaštitu astronauta i opreme tijekom putovanja u svemir. Kako se gljive prilagođavaju svemirskom okruženju, one bi također mogle proizvoditi nove biomolekule koje bi mogle imati terapeutski potencijal,“ rekao je Zheng Wang iz NRL-a i glavni istraživač na projektu.

Važan (i prvi) korak

Eksperiment s gljivicama postat će prvi biološki projekt izveden u NRL-u koji će biti lansiran u svemir. Nakon što svemirska letjelica Orion završi svoju misiju, uzorci gljivica bit će vraćeni u NRL na temeljitu analizu – „Misija traje oko 42 dana u mjesečevoj orbiti. Tada ćemo obraditi naše uzorke za preživljavanje, genomske i metaboličke promjene,“ rekla je Yuzon.

NRL eksperiment jedno je od četiri istraživanja svemirske biologije koje je NASA odabrala za misiju Biološki eksperiment 01 (Biological Experiment 01 ili BioExpt-01) na svemirskoj letjelici Orion. Tijekom misije Artemis I, uzorci gljivica bit će pohranjeni u specijaliziranom sustavu bioloških istraživanja u kanistrima unutar odjeljka za posadu NASA-ine kapsule Orion. Prema NASA-i, sva istraživanja imaju za cilj proučavanje oštećenja DNK i zaštite od radijacije (koja je na Mjesecu približno dvostruko veća od razine na ISS-u).

Artemis i daljnji koraci

Artemis I bit će testni let bez posade u NASA-inoj misiji koja za cilj ima proširenje ljudske prisutnosti na Mjesec i šire. Misija će demonstrirati performanse rakete Space Launch System (SLS) i testirati sposobnosti svemirske letjelice Orion tijekom otprilike šest tjedana dok putuje 450 tisuća kilometara od Zemlje, tisućama kilometara iza Mjeseca.

Tijekom misije Artemis I, Orion će se odvažiti na putovanje tisućama kilometara iza Mjeseca. Misija bi trebala trajati između četiri i šest tjedana (©NASA).

Dok istraživački tim NRL-a očekuje dan lansiranja Artemis I, već se pripremaju za druge eksperimente. Jedna planirana buduća misija je suradnja s nekoliko agencija (uključujući NASA-u) koja za cilj ima slanje uzoraka gljivica na ISS (Međunarodnu svemirsku stanicu). Osim toga istraživačku skupinu NRL-a NASA je odabrala za proučavanje načina na koji se melanizirane gljivične stanice prilagođavaju uvjetima sličnim Marsu.

„Ova tri programa i eksperimenta dat će nam potpuniju sliku o tome kako se eukarioti poput gljiva ponašaju u različitim svemirskim uvjetima. Onda u budućnosti možemo razviti bolje strategije za pomoć astronautima u istraživanju dubokog svemira,“ zaključio je Wang.

Artemis I korak bliže lansiranju

Michelle Patten (26. kolovoza 2022.), „Fungal experiment to launch as Artemis I payload,“ phys.org (pristup 28. kolovoza 2022).

Michelle Patten (26. kolovoza 2022.), „NRL fungal experiment launches as Artemis I payload,“ nrl.navy.mil (28. kolovoza 2022).

„Space Biology Program,“ science.nasa.gov (28. kolovoza 2022).